Cordylus tropidosternum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
203
David:

Någon som har erfarenhet av dessa gördelsvansar, Cordylus tropidosternum?

Tror jag har ganska bra koll på temperaturer osv men hur är dem i terrariet, nyfikna, skygga mm


/David


488
203
David:

Intee många här som visste något om dessa små ödlor tydligen. Jag fick hem en trio för ett lite tag sen och rent spontat känns det som en trevlig liten ödla. 

Jag har mina i ett terrarie som är 130X50X50 med bergsbakgrund både i bakkant och på sidorna. Denna nyttjas till att klättra på och jag upplever dem som väldigt bra klättrare.

Är ganska skygga nu i början men tror det kommer ändra sig när de vänjer sig lite vid sin nya miljö.

Jag har en sval (ca rumstemp)och ständigt fuktig sida, med mossa och gömställen. I i den lite varmare delen är det ca 28 grader också finns det en solplats på ca 35-38 grader.

Jag har även planterat till havre och på sina ställen växer det riktigt bra. Särskilt det som är nära solar-raptor lampan.


488
203
David:

Här är havreodlingen:)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag tycker man ser dom emellanåt i diverse olika djurbutiker, men verkar vara få som pratar om dom.

De ser riktigt fräcka ut. Jag kommer själv få ett terrarium tomt framöver, så de är helt klart ett alternativ.


69
39
NiklasTyreso:

Det var någon kille i Dalarna som födde upp sådana för 10-15 år sedan. Peter Tallbo var namnet. Kolla in hans hemsida och kontakta honom.

 www.tallbo.com/index.shtml


488
203
David:

Anders, jag har en vuxen hane för mycket så den kan finnas tillgänglig om intresse finnes:)


146
85
Lovet:
Hurblev ödlorna mindre skygga när dom vant sig?
Är det en ödla du rekommenderar? :)

488
203
David:
Nu har jag haft dessa i två år och det är nog så att det är ganska skygga ödlor. Kommer jag in i rummer kan jag se dem ligga på en gren och då blir de helt stilla när man kommer in. Sen sticker de och gömmer sig blixtsnabbt efter  sen liten stund.
Jag har ju inte lagt nån enerigi på att "tämja" dem på nåt vis.
Så det är inga ödlor jag mata med pincett eller så, jag lägger insekterna, (dubia, mjölmask) i en skål som insekterna inte kan ta sig ur. Ödlorna äter när jag jnte är där. Vet inte om mina är mer skygga än andra då dessa är de enda gördelsvansar jag har erfarenhet av.




305
150
SunshineGeckos:
Hur stora är dom?

488
203
David:
Drygt 15 cm skulle jag säga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild