Liten nybörjarödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
EvaLisa:

Hej

 

Nu ska min son äntligen få en ödla.

Men vilken sort ska vi välja???

Han har ett terrarium på ca 0,5 kvm och ca 50 cm högt. (fick inte plats med större)


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Leopardgecko (Eublepharis macularius) är ju alltid en trevlig ödla. Lätt att sköta, lämplig storlek och lugnt humör. De är även lätta att hitta både i djuraffärer och på internetsidor som denna.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Håller med Kakmonstret. Många börjar med leopardgeckos. Om leopardgeckos inte är intressant, så hade en skäggagam (Pogona vitticeps) även varit ett bra val. De blir dock betydligt större än leopardgeckos (och kräver således mer utrymme).

Det finns dvärgskäggagam (Pogona henrylawsoni) som är mindre som kanske hade passat bättre isåfall, även om dessa är lite ovanligare i just djuraffärer.

Något att rekommendera är att köpa ödlan från en privat uppfödare.


273
3
117:

Skulle föreslå leopardgecko eller skäggagam =) 

Mvh Dragon


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

En skäggis behöver väl större än 0,5 kvm? Leopardgecko, afrikansk tjocksvansgecko eller liknande är mer lämplig storlek tror jag.


273
3
117:

DU har nog rätt, men med ett lite större terrarie kan man ha en skäggagam, jag läste av fel storleken på terrariet 

Mvh Dragon


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Precis, en skäggagam hade förmodligen behövt större. En dvärgskäggagam borde dock ha tillräckligt med plats vad jag vet. Men någon som haft dessa borde veta det med säkerhet.

Afrikansk tjocksvansgecko som Kakmonstret nämner är väldigt lik just Leopardgeckon.

Personligen gillar jag skäggagamer bättre, då de enligt mig är betydligt lugnare än leopardgeckos.

Skäggagamer äter även både vegetabilisk och animalisk föda, vilket kan göra det lite mer intressant.


60
5
Xardas:

Vart det någon ödla tillslut? Som de andra säger så är en Leopardgecko enkel att hålla, alternativt en dvärgskäggis. 

 

Min första gecko var en Pachydactylus bibronii :)


456
200
isdrake:

Jag vet inte om jag kan hålla med om att leopardgecko är så bra val eftersom dom är nattlevande. Jag vet inte hur gammal sonen är men det hade kanke varit roligare med en ödla som är vaken på dagen så att han hinner se den mer? Dessutom kan dessa ödlorna bli 25 år så den kommer behöva skötsel långt efter att han flyttat hemifrån.

Eftersom ödlor är rena hobbydjur ("titta på djur") så spelar det kanske ingen roll hur pass hanterbar ödlan är. Jag minns att jag hade fiskar i lågstadiet och fick mycket nöjje av dom fast man aldrig håller i fiskarna.

Och med tanke på detta så tror jag nog någon mindre daggecko eller anolis hade varit roligare än dom nattlevande geckoödlorna. Det lär bli mycket mer livat och intressant i terrariumet då. :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild