Terrariebygge vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

36
9
maxx922:

Hej

Skaffade mig en 2 månader gammal vattenagam förra helgen, köpte till det största terrariet de hade i butiken B100 H80 D60 och inser att det kommer vara för litet när hon växer till sig så har börjat förbereda lite inför ett terrariebygge.
Så här ser ritningen ut för tillfället, har jobbat enhel del med item profiler från aluflex på mitt förra jobb så därav blev valet av material enkelt.

Till att börja med söker jag lite förslag på vad som kan behövas mer, hyllor, annat material?
Tänkte köra med plyfa i bakstycket, på sidorna och i bottnen, glas i fronten och en tvärande aluminium platta i toppen för belysningen.
Det som är markerat med durkplåt ska vara någon form av perforerad plåt för luftcirkulation.
Lämna gärna lite kritik, detta är mina första reptil så det uppskattas bara :)


Mått: bredd 1200mm höjd 1750mm med benen 1800mm djup 700mm


36
9
maxx922:
Kommer givetvis posta bygget här när det drar igång :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Perforeing i taket är inte bra utan släpper ut fukt. Det ultimata är kortsidorna, på ena sidan strax under taket (ut) och andra sidan på mitten för in luft.
Vardera hål bör ha en area på 6650 kvmm tex 600x110 mm
Att köpta terrarium ser ut som de gör är för att det är enklast att tillverka.

Ha gärna gummiduk i bottnen och en bit upp på väggarna så den är 100% vattentät, inte all plyfa tål vatten konstant. Där bottenmaterialet är ställer betydligt högre krav på materialet än där bara fukt i luften är ev problem.

Mycket grenar, hyllor, krukor på väggarna tex
Kollabyggtråden för inspiration

36
9
maxx922:
Okej, jag ska flytta på dem när jag kommer hem sen lägger jag upp en ny bild.
Tror väggarna klarar sig ett bra tag mot fukten, inte speciellt dyrt att byta ut annars om man använder sig av byggplyfa men bottnen har jag med funderat över, bli lite mer instängt där pga bottensubstratet.
Något man behöver tänka på om man målar väggarna, ska det vara någon speciell typ av färg för djurets välmående?

2966
1645
Hoggaforfan:
maxx922 skrev:
Okej, jag ska flytta på dem när jag kommer hem sen lägger jag upp en ny bild.
Tror väggarna klarar sig ett bra tag mot fukten, inte speciellt dyrt att byta ut annars om man använder sig av byggplyfa men bottnen har jag med funderat över, bli lite mer instängt där pga bottensubstratet.
Något man behöver tänka på om man målar väggarna, ska det vara någon speciell typ av färg för djurets välmående?

Vattenbaserad och absolut inte något anti-mögel (gäller främst silikon), läs gärna säkerhetsdatabladet och är det något med giftigt för vattenlevande varelser under långvarig kontakt (eller liknande) så undvik. Akrylfärger är bra om det är mindre saker du ska måla.
Väggarna klarar absolut fukt utan det är just där bottensubstratet är.
Ska du måla dem så behöver du rugga upp lite med ett sandpapper först annars fäster inte färgen.

Citera gärna inlägg så får jag och andra notiser

36
9
maxx922:

Hoggaforfan skrev:

Vattenbaserad och absolut inte något anti-mögel (gäller främst silikon), läs gärna säkerhetsdatabladet och är det något med giftigt för vattenlevande varelser under långvarig kontakt (eller liknande) så undvik. Akrylfärger är bra om det är mindre saker du ska måla.
Väggarna klarar absolut fukt utan det är just där bottensubstratet är.
Ska du måla dem så behöver du rugga upp lite med ett sandpapper först annars fäster inte färgen.

Citera gärna inlägg så får jag och andra notiser



Ja jag får se hur jag löser det, börjar fundera på att lägga icke transparent plexi i botten och upp 400mm runt om.
Fundera på att möblera om hemma för att frigöra lite yta så jag ändrade måtten till B120 D90 H200 samt att vänster sida framifrån eventuellt också blir glas.


196
268
NickeJ89:
Det befintliga terrariet får du ha tills ödlan är 40 cm lång.
Det planerade terrariet (1,2x0,9) räcker inte till en fullvuxen individ utan endast tills den är 50 cm lång. Dom kräver ju minst 2,1 m2 bottenyta när dom är fullvuxna!

Hade jag varit dig hade jag satsat på ett större terrarium (2,1 m2 bottenyta) än det planerade för att slippa göra så många. Vill du mot förmodan inte göra ett så stort direkt så hade jag rekommenderat dig ett som är 1,5 m2 bottenyta, det varar tills ödlan är 75 cm lång.

36
9
maxx922:
NickeJ89 skrev:
Det befintliga terrariet får du ha tills ödlan är 40 cm lång.
Det planerade terrariet (1,2x0,9) räcker inte till en fullvuxen individ utan endast tills den är 50 cm lång. Dom kräver ju minst 2,1 m2 bottenyta när dom är fullvuxna!

Hade jag varit dig hade jag satsat på ett större terrarium (2,1 m2 bottenyta) än det planerade för att slippa göra så många. Vill du mot förmodan inte göra ett så stort direkt så hade jag rekommenderat dig ett som är 1,5 m2 bottenyta, det varar tills ödlan är 75 cm lång.


Bor lite trångt för tillfället och är på jakt efter hus men jag skulle nog få in ett  1.5x1.0x2.0 i nuvarande bostad, terrariet är lätt att bygga om när den dagen infaller.
Jag håller med dig om att måtten inte ska tullas på, hon ska ju inte känna sig trängd.

5101
3878
Tropfrog:
Det finns en produkt för att täta dammar av betong som man stryker på. God vidhäftning, giftfri och blir som en formgjuten gummimatta när den härdat. Den borde vara bra i ett sånt bygge. Nackdelen då.....svindyrt. Men borde inte bli så himla farligt med tanke på den begränsade ytan


Mvh
Magnus 

196
268
NickeJ89:
maxx922 skrev:


Bor lite trångt för tillfället och är på jakt efter hus men jag skulle nog få in ett  1.5x1.0x2.0 i nuvarande bostad, terrariet är lätt att bygga om när den dagen infaller.
Jag håller med dig om att måtten inte ska tullas på, hon ska ju inte känna sig trängd.


Men ödlan lär ju inte behöva ett nytt terrarium på typ två år så då är det ju bättre att du flyttar först och sen bygger ett stort (2,1m2) bottenyta till den. För bygger du ett nu så kan du inte flytta det utan att plocka sönder det (dörrhål är väl 80 cm breda standard?)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild