Odla Gråshuggor??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
2
Shooso:

Hej allesammans!

Här hemma i huset har vi en skäggagam och jag har hört att man ska kunna mata han med gråshuggor. Man skulle dock inte mata med gråshuggor som man precis plockat ute från då de oftast innehåller så mycket metaller, utan man skulle helst föda upp en generation först och sedan mata med dom. Men jag är lite osäker på hur man gör för att föda upp gråshuggor så om om det finns någon här som vet något eller som har gjort det så får ni gärna dela med er av kunskapen! :)

Alltså, hur odlar man gråshuggor??

 

 

//Johannes


488
202
David:

Vanliga "svenska" gråsuggor vet jag inte men det finns ju en del tropiska arter. Jag köpte ett gäng för några år sen men fick väl ingen särskilt bra snurr odlingen.

Dessa skulle hållas i fuktig jord, de åt b la  vitt trä och löv.

Vet inte om det är något jag valt som foder till skäggagam, då tycker jag kackerlackor är ett bättre och enklare alternativ.


5
2
Shooso:

Jag har hört att det skulle vara väldigt lätt och skulle ialafall vilja prova på det, och det är svenska som jag tänkt mig :)

Har även hört att de skulle vara väldigt bra för skäggagamen då deras skelett består av kalk så behöver därför inte kalka det med något extra pulver eftersom allt redan finns i dom, tycker att det skulle vara värt ett försök :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har testat någon enstaka gång. Fick ett gång små gråsuggor, men sedan torkade petboxen ut och alla strök med. Jag förvarade dem nere i källaren där det var någorlunda kallt.

Kan vara bra att lägga en trädbit eller något som de kan gömma sig under. Samt se till att substratet inte torkar ut. Det får inte bli för blött heller.


488
202
David:

Om jag skulle testa att odla så skulle jag ta en plastburk, med lite ventilationshål i. Ganska rikligt med fuktig jord/torv som aldrig får torka ut då de andas med gälar. Lägg i en gammal träbit som gärna börjat förmultna och täck med torra löv.

Som mat fungerar nog frukt och grönt skulle jag tro, tänk på att det ska vara obesprutat.

Sen är det bara att vänta och se:)

Blev faktiskt lite sugen på att testa:)


356
177
krypet:

Gråsuggor äter gärna vissna löv, testa till exempel från äppelträd - en riktig favorit. De tycker inte om löv med lågt pH så unvik ek och bok. I stort sett kan man säga att de uppskattar alla ädla lövträd (lind, alm, ask, lönn, körsbär...).

Vi hade gråsuggor på mitt förra jobb. Vi hade dem i ett gammalt akvarium utan lock/glas om jag minns rätt. I botten hade vi blomjord eller liknande, det behövs inte så jättemycket för det fyller på vartefter. Ovanpå gott om vissna löv som ska vara fuktiga. Gråsuggor är kräftdjur, så de andas med gälar och kvävs om det blir för torrt. Det kan vara bra att ha någon barkbit eller så med för att hålla kvar fukten.

Vi gav dem inget annat än vissna löv att äta. Jag tror att vi kanske borde gett dem lite tillskott av kalk med, men det var nog ingen som tänkte så långt.

Vår odling hade vi mörkt hela tiden och det verkade gå bra. Vi fick gott om ungar, men de växer inte snabbt så det behövs nog en stor odling om det ska bli tillräckligt för att mata med. Det kan nog vara idé att leta upp någon tropisk art, de kan vara snabbare.


5
2
Shooso:

Tack för alla svar hörrni!

Nu har jag fått lite ideér och känner mig redo att testa! :))

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild