Dvärgnätpyton (Python reticulatus jampeanus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1
0
Wolfdoglover98:
Hej
Jag har länge varit intresserad av att skaffa en dvärgnätpyton (Python reticulatus jampeanus). 
Jag har länge jobbat med reptiler och jag vet att de blir ändå hyfsat stora. Jag har länge sökt på nätet efter information om dvärgnätpyton men det var inte det lättaste då de verkar inte vara så vanliga. 
Så jag har några frågor som jag skulle bli glad om jag fick svar på. 

Frågorna:
+ Hur stort terrarium bör de ha?
+ Hur hög luftfuktighet bör de ha? är det samma som "vanlig" nätpyton?
+ Hur hög temperatur bör de ha? är det samma som "vanlig" nätpyton?
+ Vart kan man få tag på en dvärgnätpyton? då de verkar inte vara så vanlig

Skulle vara mycket tacksam för svar :) 

Mvh 
Anna-Maja Rosborg

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Wolfdoglover98 skrev:
Hej
Frågorna:
+ Hur stort terrarium bör de ha?
+ Hur hög luftfuktighet bör de ha? är det samma som "vanlig" nätpyton?
+ Hur hög temperatur bör de ha? är det samma som "vanlig" nätpyton?
+ Vart kan man få tag på en dvärgnätpyton? då de verkar inte vara så vanlig


Svar:
+ Det är nästan omöjligt att svara på innan du vet vilken lokalitet av dvärg eller superdvärgnät du vill ha :) Storleken varierar mellan 1 till +4 meter på dom olika "dvärgarna". 

+ Samma som Nätpyton från fastlandet. (Om inte lokaliteten kräver något annat.)

+ Samma som Nätpyton från fastlandet. (Om inte lokaliteten kräver något annat.)

+ Dom är relativt vanliga i mässor ute i Europa. Exempelvis Hamm & Houten. Men finns ju även några i Sverige som får kullar på dvärgar. 

 

Det finns en del läsning på internet om olika mindre lokaliteter av Nätpyton, dessa som i folkmun kallas dvärgar eller superdvärgar beroende på storleken. Sök på det vetenskapliga namnet så finner du en del. Skötseln är som för vilken Nätpyton som helst egentligen :) 

Jag vill också tillägga att trots storleken är detta inga nybörjarormar! Väldigt kraftfulla djur med hög energie och som så ofta är många Nätpytons lite lynniga och oberäknliga så gäller att man kan handskas med större ormar. Det är ingen varning utan mer ett tips så man vet vad man ger sig in på :) 


Medlem i GHF
99
204
Daniel81:
Är det din jampea? Snygg

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Daniel81 skrev:
Är det din jampea? Snygg


Ja det är honan, kläckt tidigt 2014. Tack Daniel! Hon är garanterat topp-3 här hemma, även om det är smått omöjligt att ha favoriter :)

Relativt lugn bara man får ut henne ur terrariet först.


165
186
denka:
Som jonas har sagt samma som mainlands (fastland så att säga) dom större ö grupper då... sen som sagt d varierar mä strl matar du för mycket /ofta så växer även jampeor på... men hanar blir ju som vanligt lite mindre... sen är nätpyton natt aktiva å bor imesta del grottor osv.. men uppskattar höjd å är både mark å träd levande så terrarie på höjd är minst lika viktigt tyker ja... sen blommor osv kan man glömma.. dom river allt ☺️ Men googla runt å åk gärna till nån som har iaf en 3 meters nät pyton å känn på den å fråga dig själv om d är nått du klarar av... personligen är d min favorit orm

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Har 0.2 med lokalitet Kayuadi  född -09  båda ligger runt 220-230cm 




459
138
Pakke:
Jonas_ fränt och snygg orm du har. :)

165
186
denka:
Å 
Westman skrev:
Har 0.2 med lokalitet Kayuadi  född -09  båda ligger runt 220-230cm 




 Å d är Sd 

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

denka skrev:
Å 
 Å d är Sd 


Beror på vem man frågar. En del säger superdvärg och andra säger dvärg


165
186
denka:
Har en purple som är född 09 dvärg å hon ä 370
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild