Billigare eller dyrare på mässor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
2
Emetofil:
Precis som rubriken lyder kommer en liten noob fråga.
har aldrig varit på reptilmässa tidigare men tänker dra iväg på två stycken nu i september, så jag undrar om det är billigare eller dyrare att köpa tillbehör till terrarium osv på mässor än i butik?
Bara varit på sci-fi mässor och liknande.

Tack på förhand

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det brukar åtminstone inte vara dyrare på en mässa än i butik, ibland t.o.m lite billigare. Många butiker t.ex arken zoo tar överdrivna priser som är 10 gånger högre än normalt pris. Så är man van vid att handla petboxar för 200 kr st så tycker man nog det är jättebilligt men handlar pan på t.ex herpers choise där petboxarna kostar typ 50 kr st så tycker man nog att det är mer normalt pris. Det är nog snarare att de som tar överdrivna priser sällan är på mässorna och om man är van vid dom tycker man det är billigt.

11
2
Emetofil:
Jo jag har ju letat en hel del på webbutiker som tex herperschoise och dom har ju bra priser. men tänkte nu när det ändå är mässa om 2 veckor i Borås så tänkte jag att man kanske hittar nått billigare där eller iaf slipper betala frakten om man nu ska köpa lite större saker.
Uppskattar ditt snabba och informationsrika svar

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Emetofil skrev:
Jo jag har ju letat en hel del på webbutiker som tex herperschoise och dom har ju bra priser. men tänkte nu när det ändå är mässa om 2 veckor i Borås så tänkte jag att man kanske hittar nått billigare där eller iaf slipper betala frakten om man nu ska köpa lite större saker.
Uppskattar ditt snabba och informationsrika svar

Möjligtvis lite billigare. Men jo ungefär orginalpris fast du slipper frakten

93
49
Majjen13:
Emetofil skrev:
Jo jag har ju letat en hel del på webbutiker som tex herperschoise och dom har ju bra priser. men tänkte nu när det ändå är mässa om 2 veckor i Borås så tänkte jag att man kanske hittar nått billigare där eller iaf slipper betala frakten om man nu ska köpa lite större saker.
Uppskattar ditt snabba och informationsrika svar


Ofta är djuren på mässor dyrare än på zoohandeln. Ta t ex en sköldpadda som kostar 2200 kr i affären, där ingår bl a moms dvs 440 kr , lön, lokalhyror, vinsten är i slutänden ca 6-800 kr beroende på inköpspris. En "odlare" tar 1800 kr för ett liknande djur, har haft kostnader på ett par, tre hundra vinst ca 1500 kr. Har du tur så är djuren på mässorna i bättre skick än i zoo- handeln! Har köpt 4 sköldpaddsungar på mässor, alla dog inom 3 veckor pga sjukdom, endast en köpt via Zoohandel har dött för mig. Inga köpta av privatpersoner har dött!

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Kan ibland vara lite billigare på mässorna än i vanliga fall, absolut inte dyrare iaf! Många kör med "mässpriser" :) 

Sen tycker ju jag personligen att många arter är alldeles för billiga för deras eget bästa! 


Medlem i SkHF
976
1095
NellyNiklas:
Konkuransen är lite annorlunde på en mässa och därav bör priserna spegla detta till en viss del. Så jag antar, ja nädtan förväntar mig att det är något billigare på mässorna.

Samtidigt så kommer man i kontakt med mer exklusiva och dyrare djur kanske.

Nu är det både år och dagar sedan min senaste tropikmässa så det har säkerligen hänt en del på marknaden sedan dess.

/Niklas

953
1840
peter54:
Jag måste nog säga att överlag är priserna bättre på mässor än i butik, det är min uppfattning. Har man dessutom lite is i magen när det gäller djur åtminstone, så kan man få riktigt bra priser när mässan börjar gå mot slut eftersom de flesta säljare hellre säljer än bär hem djuren igen. Nackdelen med detta resonemang är förstås att utbudet kan vara lite begränsat istället.

1228
464
leedragon:
Emetofil skrev:
Precis som rubriken lyder kommer en liten noob fråga.
har aldrig varit på reptilmässa tidigare men tänker dra iväg på två stycken nu i september, så jag undrar om det är billigare eller dyrare att köpa tillbehör till terrarium osv på mässor än i butik?
Bara varit på sci-fi mässor och liknande.

Tack på förhand

det är billigare, roligare och människor är trevligare när de är där med.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Majjen13 skrev:

 Har köpt 4 sköldpadds ungar på mässor alla dog inom 3 veckor pga sjukdom, endast en köpt via Zoohandel har dött för mig. Inga köpta av privatpersoner har dött!



Jag står lite undrande till vilka det är du köpt sköldpaddor av på mässor som varken är privatperson eller någon typ av zoohandel? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild