Kinesisk Eldbukssalamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
samsid:
Hade då tänkt köpa en sådan här, eller en Japansk variant beroende vad som finns i den lokala affären. Har ett akvarium på 160 liter och ett par frågor:

1.Har en ganska stor pump och en som är väldigt liten. Frågan är om man kan vända det stora pumpen på sidan, så att det inte blir allt för vågigt i akvariet. Pumpen har en inställning så att den pumpar lätt vilket jag hade tänkt. Men som sagt, går det att vända den på sidan? Den är annars för hög och skulle behöva typ en 40 cm hög vattenyta. Jag kan byta vatten någon gång i veckan men med tanke på min nuvarande situation tror jag inte att jag skulle kunna bara byta vatten och inte ha en pump.

2. Finns det risk för skada om man har stenskiffer (tänker att den skär sig)

3. Just nu är planen att strunta i bottensubstrat, men kommer kanske lägga till det i framtiden med tanke på bakteriekulturen. Finns det flytande växter som är nyttiga för ekosystemet i akvariet? Då jag antar att man inte kan plantera växter på glas...

4. Är 160 liter för stort för en ensam salamander, tänker att de ska bli stressade eller tappa bort sig. 

Det var väl det, får se om jag kommer på mer frågor och vore tacksam för svar!

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
1. De gillar inte kraftigt rinnande vatten alls. Med 160 l och 1-5 salamandrar behöver Du ingen pump alls och bara byta vatten varannan vecka (om ens det). Måste Du ha en kraftig pump (vad de nu ska vara bra för), så ska det finnas många grenar, stora stenar mm som skapa lugna partier. Salamander MÅSTE ha något ställe där den kan vila nära vattenytan utan att driftas bort.

2. Möjligen att den klämms under om det finns sand på botten.

3. Det ska finnas många vattenväxter om salamander ska trivas. Återigen problem med flytande växter om Du har en kraftig pump. Men Du kan använda växter som javamossa som man kan snurra fast på grenar och stenar eller rötter av växter som finns mestadels ovanför vattenytan.

4. Nej, men kanske tråkig för Dig. Det ska inte finnas fisk i samma kar.

Köp helst svenskuppfödda djur, djuraffären är inte det bästa stället att köpa salamandrar, men det finns många som odlar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild