Termostat till värmematta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

26
7
MrCorn:
peter54 skrev:
Jag har dimmer till samtliga värmemattor utom de små 7-14 Watt eftersom mattorna på 28 Watt spräcker bottenglaset i terrarierna. Jag har en IKEA-dimmer som heter "Dimma" och kostar under hundringen.

Spricker botten??  har du klistrat fast den då eller?  

7
2
FilthyGoon:
MICROclimate EVO PRO
www.krybdyrsiden.dk/microclimate-termostater/1234-microclimate-evo-pro.html

kanske lite pryl b*gig. men nice.

161
107
Alex_ask:
MrCorn skrev:

Spricker botten??  har du klistrat fast den då eller?  

Jag har spräckt många bottnar och har aldrig tejpat fast nån matta har spräkt även med luft imellan  så dom kan bli väldigt varma jag använder också dimmer från jula för att justera den värme som är lämplig.

161
107
Alex_ask:
FilthyGoon skrev:
MICROclimate EVO PRO
www.krybdyrsiden.dk/microclimate-termostater/1234-microclimate-evo-pro.html

kanske lite pryl b*gig. men nice.

Ska testa den inom snart framtid verkar rätt shysst. 

26
7
MrCorn:
Alex_ask skrev:

Jag har spräckt många bottnar och har aldrig tejpat fast nån matta har spräkt även med luft imellan  så dom kan bli väldigt varma jag använder också dimmer från jula för att justera den värme som är lämplig.

Måste ju bli 60-70 grader innan det spricker.. 

161
107
Alex_ask:
MrCorn skrev:

Måste ju bli 60-70 grader innan det spricker.. 

nedå körde med laser på min den var 48 på själva mattan i sig och den hade spräckt glaset rätt mkt. möjligt att det blivit varmare på själva glaset där mattan var än själva mattan i sig men mattan behöver inte inte bli över 48 för att spräcka tjockt glas

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
MrCorn skrev:

Måste ju bli 60-70 grader innan det spricker.. 


Värme skapar utvidgning i glaset. Glaset "blir större" men eftersom alla sidor sitter samman så tillåts ingen utvidgning och istället ökar spänningarna i glaset och till sist spricker det.

Nu vet jag inte all indata i huvudet men det går att räkna på.

5061
3824
Tropfrog:
Om det är ett ordentligt byggt terrarium så skall det inte kunna hända. Det skall vara ett par tre mm buffert mellan glasen. Sen gäller det förstås att det står helt plant också.

Mvh
Magnus 

5061
3824
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

Ska testa den inom snart framtid verkar rätt shysst. 


Blev det något? Jag sitter med fingret på köpkraften, men vill gärna höra lite egna erfarenheter först.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Termostat är att föredra. En dimmer tar inte hänsyn till temperatur förändringar i omgivningen. 

Allt blir mycket mer pålitligt med termostat 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild