Lite info om Boophis viridis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

160
91
turboadde:

Jag har skaffat en Boophis viridis. Skulle vilja ha lite mer info om den då det är min första groda. Men det verkar inte finnas mycket info om den på näten.

Hur brukar ni mata era grodor när de e matdags?

Vad är det den sprutar bakåt när jag skulle sätta den i terrariet?

 

Alla fina tips är välkommna :).

 

MVH Andreas

 

Kastar med en bild på charmtrollet med :)

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Riktigt snygg. Aldrig sett arten tidigare.

Vart fick du tag på den?

De verkar ju inte bli mycket större än ett par centimeter. 

Jag matar mina grodor olika beroende på vad de får för foder. Ska jag ge dem dubia eller syrsor så får de det utanför terrariumet, medans mjölmask, flugor etc lägger jag i en skål i terrariumet.

När det rör sig om en såpass liten groda kan det nog vara betydligt lättare att släppa lös lite bananflugor, hoppstjärtar etc i terrariumet eftersom det blir rätt mycket pill annars.

Och ett tips; om du använder dig utav bananflugor, se då till att de inte kan ta sig ut ur terrariumet så du slipper ha döda bananflugor liggandes över hela lägenheten.


160
91
turboadde:

Tackar. Ja den var riktigt läcker så jag kunde inte motstå när den spärrade upp ögonen :).

Den kommer från herperschoise i uppsala. Tänkte inte köpa den först eftersom jag inte haft grodor men vände efter vägen och åkte tillbaka för den. Sist han köpte in dom så försvann dom samma dag som dom kom hem.

 

Nej dom ska bli runt 3cm bara.

 

Ok jag slängde bara in några syrsor och fluger i terrariet. Vet inte riktigt än hur mycket grodor äter och hur ofta dom ska ha. Jag köpte ett terrarium som ska vara flugsäkert.

Får fundera lite på hur jag ska mata den. Jobbigt att den skvätter så fort jag rör den hehe.

Har du några trädgrodor? skvätter dom med om du ska ta ut dom?

 


150
13
Hillmans:

skvätter, menar du urinerar ? :)

För de gjorde alltid våra nya groder o paddor vi köpte. Det är en form utav försvarsmekanism. Det lugnar ner sig efter ett tag när dom vänjer sig vid dig :)


160
91
turboadde:

Ja jag antar att det är det dom gör :). Vart bara så förvånad första gången för det var så sjukt mycket hehe.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Som hillmans säger, så urinerar dom när de blir rädda.

Jag har själv 2 arter av trädlevande grodor (Korallfingergrodor och Mjölkgrodor). Båda har gjort detta ett fåtal gånger, men brukar numera vara rätt sällan.

Det är lättare att hantera lite större trädlevande grodor, eftersom man kan få under fingrarna under deras huvud, och lätt putta upp dom så att de klättrar i handen.
Det som ofta gör dem extremt rädda är när de tappar fästet, så se till att du inte plockar upp grodan utan att den kan hålla sig fast vid din hand.

Får nog ta mig en tur till Herpers choise framöver. :)


160
91
turboadde:

Är dom bara nattaktiva den här sortens träd grodor? Har släppt in mat till den men den verkar inte ta den på dagarna. Verkar saknas mat dagen efter men det är så svårt att veta om maten gömt sig i mossan eller om den ätit upp den hehe.

Ni som är vana med grodor får gärna slänga in så mycket tips och trix ni kan så man kan få de så rätt som möjligt. Både vad man ska göra och inte göra hehe.

 

Ja de e en bra affär men eftersom du har en bit att åka så får du försöka få in det efter dom vart på inköpsresa :)

Dom hade också Heterixalus madagascariensis hemma som var jätte fina. Hade velat haft en sån med men vill börja med en så man lär sig :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Boophis viridis är nattaktiv, och de flesta trädlevande grodor är vad jag vet det.
Den är nära besläktad till mantellor trots sina likheter med lövgrodorna i Hylidae.

Precis. Får se när tiden finns. Förhoppningsvis kan man komma iväg lite i sommar. :)


160
91
turboadde:

Det vart en till sen så nu kväks det för fullt i burken om nätterna :). Om jag fattat det rätt så ska man gärna hålla dom i grupp. Är det någon som kan styrka det påståendet? I så fall får man ju börja leta lite fler hehe.

Dom är riktigt läckra, synd bara att dom e nattaktiva bara så man ser ju inte så mycket av dom på dagarna.. Har tyvär inte sett dom äta heller men det är väll svårt kanske när dom e nattaktiva. Ser till att ha lite flugor i terrariet jämt i alla fall. Dom verkar inte vara så stora i maten annars. Men dom borde  väll inte ha klarat sig så länge om dom inte ätit? och dom ser ju inte så smala ut.


91
8
Saraldor:

den var otroligt fin. förstår att du vände om och köpte den, dock är jag mer ödle människa, men den här var ju helt klart läcker.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild