Reptiler och Kryp på Österlen denna sommar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

125
182
Redfoottortoise:
I år var det för ovanlighetens skull ont om (synliga) reptiler och kryp ute runt stugan på Österlen, förutom alla fästingar förstås...

Här kommer dock ett par bilder som expertisen kanske kan sätta namn på härinne ?

/M


 







Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Redfoottortoise skrev:
I år var det för ovanlighetens skull ont om (synliga) reptiler och kryp ute runt stugan på Österlen, förutom alla fästingar förstås...

Här kommer dock ett par bilder som expertisen kanske kan sätta namn på härinne ?

/M


 







Bild 1: Tror det är någon kortvinge (finns många olika arter och vilken är inte sä lätt att säga för den som inte är insatt i kortvinge)
Bild 2: Tror det är någon fjäril
Bild 3: Kan nästan garanterat säga att det är en Vinbergssnäcka
Bild 4: Vanlig padda (Bufo bufo)
Bild 5: Jag vet inte då jag inte är så kunnig innom växter.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Bild 1: Tror det är någon kortvinge (finns många olika arter och vilken är inte sä lätt att säga för den som inte är insatt i kortvinge)
Bild 2: Tror det är någon fjäril
Bild 3: Kan nästan garanterat säga att det är en Vinbergssnäcka
Bild 4: Vanlig padda (Bufo bufo)
Bild 5: Jag vet inte då jag inte är så kunnig innom växter.


Du har fel angående den bild 1. Den är faktiskt en sort bagge tror jag. Alltså, inte en kortvinge! Vad heter den på vetenskapligt vet jag inte, men jag VET att den livnär sig med binas kupa. Äter houngen och vax. Hoppas nån som vet vad jag menar. Bagge eller insekt....

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Du har fel angående den bild 1. Den är faktiskt en sort bagge tror jag. Vad heter den på vetenskapligt vet jag inte, men jag VET att den livnär sig med binas kupa. Äter houngen och vax. Hoppas nån som vet vad jag menar. Bagge eller insekt....

Kortvingar är en sorts skalbagge, den gruppen skalbaggar med flest arter om jag inte minns fel.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Kortvingar är en sorts skalbagge, den gruppen skalbaggar med flest arter om jag inte minns fel.


Har kollat, så kortvinge olika arter ser ut som "larv" kroppsliga. Men den bild 1 är inte "kortvinge". Men rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Har kollat, så kortvinge olika arter ser ut som "larv" kroppsliga. Men den bild 1 är inte "kortvinge". Men rätta mig gärna om jag har fel.

Menar du att kroppsformen ser ut som en lrv om det är kortvingar. Nej, det finns många varianter former.

214
333
MartinJ:
Bild 1 är på en skalbagge, men det är inte en kortvinge (Staphylinidae), även om den mycket riktigt har korta vingar. Det är en majbagge, vilka tillhör familjen oljebaggar (Meloidae). Det finns två alternativ i Sverige, där jag inte känner mig säker nog att avgöra vilken art det rör sig om baserat på den bilden. Alternativen är hursomhelst svart majbagge (Meloe proscarabaeus) samt violett majbagge (Meleo violaceus). Om man besöker Ismanstorps fornborg (vilket herpare överlag brukar ha en tendens att göra) kan man se många fina majbaggar krypa runt i innanför muren.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
MartinJ skrev:
Bild 1 är på en skalbagge, men det är inte en kortvinge (Staphylinidae), även om den mycket riktigt har korta vingar. Det är en majbagge, vilka tillhör familjen oljebaggar (Meloidae). Det finns två alternativ i Sverige, där jag inte känner mig säker nog att avgöra vilken art det rör sig om baserat på den bilden. Alternativen är hursomhelst svart majbagge (Meloe proscarabaeus) samt violett majbagge (Meleo violaceus). Om man besöker Ismanstorps fornborg (vilket herpare överlag brukar ha en tendens att göra) kan man se många fina majbaggar krypa runt i innanför muren.

Just det, glömde majbaggarna som också har korta vingar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild