Bombina orientalis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

51
2
niake:

Matar även jag mina med syrsor och mjölmask som godis med pincett men dom blir bra fetta av de :?


45
6
jny72:

 Fick hem min klockisar för några dagar sen. De äter bra och allt. Men har en liten fråga. En av hanarna snurrar runt i vattnet, precis som en hund som jagar sin svans. Brukar de göra så? Eller tecken på stress etc?


47
0
Vildlaxen:

Wow, ser sjukt charmiga ut! Vart riktigt sugen på att skaffa nu, tyvärr har jag nog inte råd med det. Men någon gång!


488
203
David:

Hur ska man tänka med ventilation? Jag har ju ett 54l akvarie som står tomt, men det är ju ett sådant med lock, du vet typ nybörjarpaket:) Hade det funkat?

Vad ska man ha för belysning? Något speciellt att tänka på?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hur stort är akvariet i bredd och djup?

Är det en petbox du menar?
Exempel:
(i01.i.aliimg.com/photo/v0/200781415/Pet_Box_A2.jpg)

Det är alltid bättre med ventilation som kan strömma igenom för att motverka mögel istället för att enbart ha en öppning längst upp. Men visst fungerar det med akvarium.

Vad gäller belysning så är det snarare för växternas skull du behöver tänka på. Det finns vad jag vet inga belägg för att amfibier behöver UVB som många reptiler gör.


488
203
David:

Nej, det är alltså ett akvarie, typ ett sånt här www.akvarieshopen.se/aquael-akvarium-EN/akvarium-starter-set-classic-54-liter-EN.html

Det är väl 60X30X30 tror jag, kanske lite litet...Det har stått tomt i förrådet länge och hade varit kul att ha något i det.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Aha okej. Ja, men det är nog inga problem att ha klockgrodor i. Fördelen med akvarier är att man kan ha en rätt så djup vattendel.

Det är alltid lättare att inreda i ett lite större akvarie, men akvariet du nämner skulle säkert gå att använda till ett par grodor så länge de inte blir för stora.


488
203
David:

Jag får kanske göra ett försök, bör man värma upp vattnet med en doppvärmare?

 

/David


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nä, doppvärmare klarar du dig bättre utan. De vill inte ha det speciellt varmt.
Hos groddjur (Speciellt salamandrar) är det snarare att man vill få ner temperaturen.


488
203
David:

Jag testade att inreda på lite olika sätt men märker att ett högre akvarie/terrarie hade varit att föredra då det hade varit lättare med landdelen.

I detta fallet med ett så pass lite akvarium hade det bästa nog varit att dela av med en glasskiva så man kunde haft rejält med jord på landdelen att odla växter i. Men det blir ju lite mer krångel att göra det.

Hur fungerar det med mossa på landdelen? Växer den på vad  som helst? Stenar, rötter osv?

 

Hur stor landdel bör man sträva efter, är det 50/50 eller bör man ha mindre land än vatten?


/David

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild