Regnskogslevande vattensköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Bluedrake:
Tjena

Jag vill i framtiden bygga ett paludarium med mycket växter växandes på bakgrunden, en liten landdel och sedan resten vatten och undrar om det finns någon passande vattensköldpadda som vill ha en luftfuktighet på 70-80%?

593
551
Redfoot:
Problemet ligger inte i att införskaffa sköldpadda utan storleken på ditt framtida paludarium.  Du ska också veta att just sköldpaddor äger en förmåga att rasera väldigt mycket av det som ägaren bygger upp.
/R

6
0
Bluedrake:
Ok, paludariumet ska ju isf va anpassat efter djurets storlek, men tack för svar får kolla vidare, alltid velat haft en sköldpadda men kanske inte passar för det här projektet.

2966
1645
Hoggaforfan:
Bara inte sköldpaddan kommer åt växterna så är det lugnt. Man kan ha en bit klippa ovanför vattnet som mellanbit sen har man växterna ovanför den gränsen.
Sköldpaddor är sadistiska bulldozrar när det gäller inredning

6
0
Bluedrake:
Hoggaforfan skrev:
Bara inte sköldpaddan kommer åt växterna så är det lugnt. Man kan ha en bit klippa ovanför vattnet som mellanbit sen har man växterna ovanför den gränsen.
Sköldpaddor är sadistiska bulldozrar när det gäller inredning


Men då är frågan finns det någon vattensköldpadda som klarar hög fuktighet?

93
49
Majjen13:
Bluedrake skrev:


Men då är frågan finns det någon vattensköldpadda som klarar hög fuktighet?


Hmm Självklart så klarar en vattensköldpadda av hög luftfuktighet! De lever ju i vatten en stor del av sitt liv!

334
289
LobsterPie:
Majjen13 skrev:


Hmm Självklart så klarar en vattensköldpadda av hög luftfuktighet! De lever ju i vatten en stor del av sitt liv!



Fast bara för att de lever i vatten så betyder det ju inte nödvändigtvis att de andas speciellt fuktig luft. Det kan ju vara torrt i luften trots att det finns en flod eller bäck i närheten.

93
49
Majjen13:
LobsterPie skrev:



Fast bara för att de lever i vatten så betyder det ju inte nödvändigtvis att de andas speciellt fuktig luft. Det kan ju vara torrt i luften trots att det finns en flod eller bäck i närheten.


Okey och vilken vattensköldpadda som finns i handeln mår dåligt av en luftfuktighet på 70-80 % Gärna referenser på detta!

334
289
LobsterPie:
Majjen13 skrev:


Okey och vilken vattensköldpadda som finns i handeln mår dåligt av en luftfuktighet på 70-80 % Gärna referenser på detta!



Det vet jag inte och det sa jag inte heller något om. Jag menade bara att det inte är en självklarhet att vattenlevande djur automatiskt SKA ha hög luftfuktighet i luften. Folk har ju vattensköldpaddor i öppna akvarium och på landdelen är det ju mer eller mindre lika torrt som i resten av rummet, vilken sällan är 70-80%. Luftfuktigheten i en vanlig lägenhet ligger väl på typ 40-50% om jag inte minns helt fel och det verkar ju fungera för dem. Så att de skulle behöva regnskogsklimat på landdelen vet jag inte riktigt om det stämmer.

593
551
Redfoot:
Hoggaforfan skrev:
Bara inte sköldpaddan kommer åt växterna så är det lugnt. Man kan ha en bit klippa ovanför vattnet som mellanbit sen har man växterna ovanför den gränsen.
Sköldpaddor är sadistiska bulldozrar när det gäller inredning

Man bör veta att sköldpaddor är mycket duktiga klättrare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild