Musuppfödning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
2
Ztaahl:

Hallåhallå!

Jag och en polare bestämde oss för ett tag sen att dra igång en musuppfödning som vi då hade tänkt tjäna en slant på. För tillfället har vi 3 vanliga hamsterburar och sammanlagt 7 "labb-muss"(förra veckan var det 10 st).

Problemet är dock att mössen ibland helt plötsligt dör, att dom förökar sig EXTREMT segt och att de ungar som föds relativt ofta dör..

Vi ger dem en allsidig kost med bl.a. morötter. pasta. c-vitamin i form av pellets. ärtor och annan hamster/mus mat.

Vi har själva uppfödningen i ett garage där temperaruten inte går under 20C.

Vad tror ni mus-kunniga att detta kan bero på? och har ni några tips på hur vi kan få igång deras lust att föröka sig?

 

Tack på förhand


68
9
StaOlog:

För många år sedan fick jag tipset E-vitaminer. Vet inte om detta gäller ännu dock. Vetegroddar kanske? Detta för "lusten" då. Varför de tvärdör vet jag inte. Kan det vara så att ni fått fatt i gamla möss? Då skulle även produktiviteten minska betydligt.


733
294
markusbabs:

 Det borde finnas något Musforum där det finns kunnigt folk :P   Dock så borde du hålla dig ifrån att berätta varför det är massproduktion på gång ;) haha


52
2
Ztaahl:

StaOlog: Vet inte riktigt hur gamla mössen som vi köper är, men de ser ju inte speciellt gamla och slitna ut. Vi köper dem på en djuraffär. Ang. groddarna så får vi testa det!

Markusbabs: Haha, ja det finns ju en del musforum.. Men känner att jag ganska snabbt skulle få kritik och att de skulle vägra hjälpa mig haha..


40
3
sandiz:

Möss lever ju inte i så många år och de som kommer från djuraffärer är oftast inavel och sånt skit från början. Men möss har också förmåga att äta varandra och dom ungar och därför behöver dom katt/hund mat så dom får i sig lite kött då som faktist inte bara lever på vegetarisk mus foder utan behöver köttet också för att inte äta på varandra.


52
2
Ztaahl:

Ojdå, det låter ju inte så bra.. Men får se till att fixa lite hund/katt mat då! :)

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild