Bottensubstrat till leopardgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

91
8
Saraldor:

Vi fick ett tips av en affär där han som vi köper maten av ringde till en uppfördare och han sa att man kan använda aquvariesten samt reptilbark. Vilket vi skall testa då vi har upptäckt att våran ena vill gärna äta av sanden vi har. 


17
0
gnomenpower:

Det jag använder är zoomed excavator blir hårt som sten när det torkar men går att ändra på med vatten om man vill


Medlem i SHF
273
341
Jubari:

Använder vanlig finkornig sand till mina och har gjort så i 10 års tid och har aldrig haft problem med det. Använder det mest för att jag tycker det är snyggt och väldigt enkelt att göra rent. Har även använt sand till juvenila djur utan problem. De vuxna djuren har fått i sig sand vid flertal tillfällen, men aldrig så pass så att det har lett till förstoppning eller andra problem. 


12
0
Geckowest:

Ett annat alternativ om man vill gardera sig,är att köpa Dörrmatta av heltäckningstyp då leopardgecko är renliga och ofta har sin toalett i ett hörn.I hörnet kan man kan lägga toa/hushållspapper som lätt byts ut.


66
1
Felix:

Alternativ 1 - Reptilbark

Alternatv 2 - Blanda reptilbark o någon sand med det så de blir lite fastare.

Alternativ 3 (Vuxen gecko) Det är väl fin sand / strandsand i guess (På egen risk)

 

Om ni har alternativ 3 så skulle ja då matat den från pincett så ingen sand åker med. och ha alltid en skål med ren kalk så den slickar i sig det ist för sanden :P


2
2
Greyhound:

Jag har födit upp en hel del leosar och använder sand efter dom blivit 1 månad gamla. Sorten jag använt under alla mina år är Råda sand 2-3mm. Dom fall av förstoppning som jag hört om är personer som använt chinchilla sand vilket är hemskt klump bildande. Lite vätska på den sorten och det blir som cement. Oftast om leosar börjar äta stora mängder grus så är dom på jakt efter kalk. Detta kan man enkelt komma undan med att alltid ha en liten skål med kalk i terrariet(Ska man ha även om dom inte äter sand) Fungerar inte det bör man testa en annan tillverkare av kalk. Konstigt nog så skriver ingen om den viktigaste delen varför dom äter sand, dels i det vilda för att få i sig kalk/mineraler men oxå för att hjälpa matsmältning. Mina ungar som vuxna äter en liten del sand konstant och passerar utan problem. Så länge man har fukthus och ser till att dom har färskt vatten varje dag och kör korn storlek 2-3 eller grövre så behöver man inte oroa sig alls :) 


223
6
Susanne:

Jag hörde för några dagar sedan att den ENDA anledningen till att de äter av bottensubstratet är att de får för lite mat och/eller kalk. Det är tydligen rätt vanligt att ägare ger dem alldeles för lite att äta. Alltså, om man ger dem tillräckligt med föda och kalk/vitaminer så borde det inte vara några problem? 

Jag törs dock inte chansa med finkorning sand, oavsett vad experter säger. Är på jakt efter Rådasand eller Akvariesand i grövre storlek men har svårt att hitta någon som säljer det i närheten av mig (har ingen bil). 


205
25
Strunten:

Om du nu har gett dig fan på den sanden är den du ska ha, så kan du jj lägga ut lite extra. :) för att få den hemskickad menar jag.


223
6
Susanne:

Lägga ut lite extra? Det är lätt att säga om man har gott om pengar. Mina är slut för jag har "lagt ut lite extra" om ca 30.000 kr de senaste halvåret på mina reptiler. Att få en säck grus på 10kg hemskickad är inte billigt. Men jag löser det på nåt sätt. Troligen får jag börja med sand iallafall för leosen kan inte bo i plastbox längre även om den är rätt så rymlig, hon har blivit för stor (jösses vad dom växer fort...). Allt ska vara klart senast söndag har jag gett mig attan på! skratt


150
13
Hillmans:

Vi har det som veterinärna i göteborg rekomenderar, tidningspapper och bark. Veterinärerna får in väldigt många fall på leopardgeckos som har sand i magen. Många olika sorters sand. jag har läst om leopardgeckosar att i naturen äter dom sand, men ja fick inte svar varför. Det är en väldigt liten mängd sand alltså. Jag har sålt 3 leopardgeckosar totalt, 2 har dött inom kort - dom gav dom sand som underlag. Den tredje lever och har det bra(bark, tidningspapper som underlag).  Not; jag sa hur våra leopardgeckosar levde här hemma hos oss innan vi sålde av oss dom. Ja sa även att dom borde ha det som dom har haft i 2 års tid som underlag. Sand är en risk enligt mig, men det är förbannat fint.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild