Dagligen dödsfall bland dubia?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

30
9
E_M:

Nån som e bra på dubia som kan hjälpa mig komma på varför mina dör? Har runt 5 dödsfall om dagen o de har pågått sen jag köpte nya, ett tusental för ett tag sen.

De bor i en stor petbox med äggkartonger som jag har täckt för med en filt för att få det mörkt (blir de för kass ventilation?). De står uppe på ett terrariet placerad ovanför värmelampan, så temperaturen varierar på olika ställen i boxen. 

De får bra med mat och grönsaker, innan fick grönsakerna va kvar tills de va uppätna (eller max 3 dar ungefär) men sen blev jag lite mer försiktig och byter frukt varje dag sen några dar tillbaka men dödsfallen fortsätter.

Vad jag kan se så finns det inga (eller väldigt få) döda bland äggkartongerna, utan de ligger döda i ena sidan där jag har mat och frukt. Nu letar jag inte igenom hela boken bland inredningen varenda dag, så jag kan inte va säker men det ligger döda i ena änden varje dag. 

Till saken hör att när jag tidigare hade enstaka dödsfall så var kackerlackorna hårda som sten, de allra flesta av dessa som e döda e helt "mushy". Har sökt o hittat trådar där samma sak beskrivits men ingen uppenbar anledning till vad som gör det.. Tips?

 


126
6
AjPaj:

Jag hade också det problemet i början. Det slutande när jag höjde temperaturen och ventilationen. Prova med det!


30
9
E_M:

De har en rätt hög temperatur, den e bara inte lika hög överallt =) men ventilationen var lite min tanke också, ska testa att ta bort filten uppe på eftersom hela boxen är ventilerad i taket. Hoppas det hjälper.. 


126
6
AjPaj:

För mig var det problem även när jag bara hade ventilation i taket. Jag var tvungen att borra hål i sidorna också.


30
9
E_M:

Hmm okay.. Ska testa och se om det hjälper att bara plocka bort filten. Har en större låda dom ska in i snart, väntar bara på ett lass med äggflak sen åker dom i där så kan jag fixa bättre ventilation till dem också. 


197
14
SibiriskTiger:

Har du tillräckligt med "vatten" eller så? Tänkte ifall de blir uttorkade?


459
138
Pakke:

Konstigt, jag har inga hålor på sidorna, bara lådan (60 cm hög) stå utan ha lock på. Och de lever ju fortfarande.

 

Iallafall dör de inte hos mig. bara de gamla vuxna som dör.

 

Även det gäller sub: äggkartonger, ekologiskt havre på hela marken i lådan och frukter får de två ggr i veckan. funkar kanon bra.

 

EDIT: De går på rumtemp utan ha hög värme. funkar kanon också.


30
9
E_M:

De får gurka o apelsin dagligen, där får de vätska.

 

Pakke - förökar dom sig?


459
138
Pakke:

Ah, där apelsin... Kanske är orsak insektgift som dödar dina kackisar?

 

Själv köper jag ju ekologiskt apelsiner och gurkor.

 

Ja, de utökar fortfarande. får ca cirka 50-100 st nya på varann vecka. Men ibland blev mer än 100 st.


30
9
E_M:

Nope, enbart eklogiska eftersom ja trodde det kunde va det som gjorde de från början.

 

Hur många adulta har du då?

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild