Röd regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
2
beartass:
Hej, undrar om röd regnbågsboa kan leva ihop med annan boaorm i stort terrarium? Någon som vet. Vill ju inte att dom äter upp varandra?

953
1840
peter54:
Visst "kan" man ha en röd regnbåge ihop med någon annan boa, men varför skulle man?

3
2
beartass:
peter54 skrev:
Visst "kan" man ha en röd regnbåge ihop med någon annan boa, men varför skulle man?


Pga att terrariet är stort. Har haft 4 snokar i det tidigare. Jag tänkte ha 2 st boaormar i det här terrariet. Tycker inte att det är så roligt att ha en massa olika terrarium. Det här terrariet är ett snyggt hemmabygge. Det är byggt som en möbel :)

953
1840
peter54:
beartass skrev:


Pga att terrariet är stort. Har haft 4 snokar i det tidigare. Jag tänkte ha 2 st boaormar i det här terrariet. Tycker inte att det är så roligt att ha en massa olika terrarium. Det här terrariet är ett snyggt hemmabygge. Det är byggt som en möbel :)


Okej, men då kommer förstås följdfrågan att vara; -varför en annan art, varför inte en röd regnbåge till i så fall? Eller välj en boa som terrariet passar till om det är för stort för en röd regnbåge (vilket det förvissa knappast kan bli ;) )

Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:

Att blanda olika arter i ett terrarium ska man passa sig för :) Beroende på vem du frågar och vem som svarar kommer du få olika svar på en fråga av den här sorten. 

Grundregeln för alla inom våran hobby bör dock vara att aldrig blanda olika arter på en begränsad yta. Finns heller ingen anledning ur djursynpunkt.

Ormar är solitära djur, dvs ensamlevande. Jag med flera anser inte ens dom bör huseras med en artfrände, inte mindre en orm av en helt annan art :) 

Jag vill och önskar bara att man läser på om djuret man skaffat sig och verkligen tänker till vad som krävs för att just det djuret ska få en så bra tid som möjligt i sitt liv i fångenskap, vad man sen drar för slutsatser är upp till var och en! :) 

Svaret är självklart i mina ögon utifrån erfarenheten/kunskapen jag har av ormar i fångenskap.


3
2
beartass:
Jonas_ skrev:
Att blanda olika arter i ett terrarium ska man passa sig för :) Beroende på vem du frågar och vem som svarar kommer du få olika svar på en fråga av den här sorten. 

Grundregeln för alla inom våran hobby bör dock vara att aldrig blanda olika arter på en begränsad yta. Finns heller ingen anledning ur djursynpunkt.

Ormar är solitära djur, dvs ensamlevande. Jag med flera anser inte ens dom bör huseras med en artfrände, inte mindre en orm av en helt annan art :) 

Jag kräver bara att man läser på om djuret man skaffat sig och verkligen tänker till vad som krävs för att just det djuret ska få en så bra tid som möjligt i sitt liv i fångenskap, vad man sen drar för slutsatser är upp till var och en! :) 

Svaret är självklart i mina ögon utifrån erfarenheten/kunskapen jag har av ormar i fångenskap.



Tack för svaren på mitt inlägg.

Ska nu tänka igenom dom ;)

1
0
lillan:
hej jag undrar om det är någon som vet vart man kan få tag i en brasiljansk rengnbågs boa en hona 

302
254
Bowery:
lillan skrev:
hej jag undrar om det är någon som vet vart man kan få tag i en brasiljansk rengnbågs boa en hona 

Du har annons ute med en som säljer både juveniler och vuxna har jag för mig. I motala

302
254
Bowery:
www.terrariedjur.se/market/item/88525

Den där menade jag 

14
3
Zorge18:
beartass skrev:
Hej, undrar om röd regnbågsboa kan leva ihop med annan boaorm i stort terrarium? Någon som vet. Vill ju inte att dom äter upp varandra?

En vuxen boa kräver 2m plus i terrariestorlek och min åsikt är att dom skall vara åtskilda förutom parning, sedan måste du skilja dom åt vid matning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild