Sicarius terrosus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1275
1724
Falk:
I princip alla marklevande fågelspindlar gräver nån form av håla, eller tar över en befintlig håla som den justerar tills den blir nöjd. Därför är det viktigt med ett väldigt tjockt substrat när man håller dessa i terrarium

43
15
Reest:
Det finns som sagt många fågelspindlar som jagar på detta sätt, men vill bara tillägga att man väldigt sällan ser dessa, de kallas ofta "pet holes" och det är sällan man ser dem ute. Många av dessa är extremt fina dock så om man har tålamodet så är det definitivt värt det.
Beror helt på hur du själv är som person. Kolla in lite olika raser och se vilken som passar dig :)

1275
1724
Falk:

Reest skrev:
Det finns som sagt många fågelspindlar som jagar på detta sätt, men vill bara tillägga att man väldigt sällan ser dessa, de kallas ofta "pet holes" och det är sällan man ser dem ute. Många av dessa är extremt fina dock så om man har tålamodet så är det definitivt värt det.
Beror helt på hur du själv är som person. Kolla in lite olika raser och se vilken som passar dig :)



Nja det stämmer inte riktigt då det oftast är via hålor dom hittas ute i det vilda, om det nu är fågelspindlar vi talar om. Men att dom jagar i närmaste anslutning till hålan är korrekt. En fågelspindel som skulle knata iväg en längre sträcka skulle lätt falla offer för andra rovdjur.

Sen heter det art och inte ras =)


43
15
Reest:
Falk skrev:



Nja det stämmer inte riktigt då det oftast är via hålor dom hittas ute i det vilda, om det nu är fågelspindlar vi talar om. Men att dom jagar i närmaste anslutning till hålan är korrekt. En fågelspindel som skulle knata iväg en längre sträcka skulle lätt falla offer för andra rovdjur.

 

Sen heter det art och inte ras =)



Det är sant, men det är sällan en marklevande art jagar på det sättet i fångenskap, så när det handlar om en art som "snappar upp byten från sin håla" är det väl rätt säkert att han menar de arter som beter sig så i just fångenskap. Med andra ord de som spenderar merparten av sitt liv i tunnlar. Inte säker vad det heter på svenska men de är alltsa Fossorial aka Obligate Burrowers.

PS: Tack, visste att ras var fel men kunde inte komma ihåg det rätta ordet :p
My bad

43
15
Reest:
Sen vill jag tillägga att marklevande arter så klart kan gräva tunnlar och de kan jaga på ett liknande sätt. Men om OP vill ha en art som säkerligen gör det är det en Obligate Burrower han letar efter.

1275
1724
Falk:

Reest skrev:
Sen vill jag tillägga att marklevande arter så klart kan gräva tunnlar och de kan jaga på ett liknande sätt. Men om OP vill ha en art som säkerligen gör det är det en Obligate Burrower han letar efter.



Nu förstår jag inte vad du menar riktigt:

"Sen vill jag tillägga att marklevande arter så klart kan gräva tunnlar och de kan jaga på ett liknande sätt"

I princip alla gräver eller tar över en håla om den möjligheten finns annars överlever dom inte länge.

Några använder sej ibland av en fall-lucke teknik exempelvis några ur underfamiljen Ornithoctoninae men om du menar att trådskaparen vill ha en art som jagar på precis samma sätt som Sicarius så får han leta länge.

 

Finns en del trådar om ämnet på kryp

kryp.forum24.se/kryp-about1080.html&highlight=sicarius


43
15
Reest:
Falk skrev:



Nu förstår jag inte vad du menar riktigt:

 

"Sen vill jag tillägga att marklevande arter så klart kan gräva tunnlar och de kan jaga på ett liknande sätt"

I princip alla gräver eller tar över en håla om den möjligheten finns annars överlever dom inte länge.

Några använder sej ibland av en fall-lucke teknik exempelvis några ur underfamiljen Ornithoctoninae men om du menar att trådskaparen vill ha en art som jagar på precis samma sätt som Sicarius så får han leta länge.

 

Finns en del trådar om ämnet på kryp

kryp.forum24.se/kryp-about1080.html&highlight=sicarius


Det jag menar är att det är skillnad på marklevande arter och de som exklusivt gräver och lever i tunnlar/hålor i substratet. Alla fågelspindlar lever så klart i anknytning till ett gömställe och om inget finns i terrariet kommer den gräva/spinna ett gömställe. Men om du läser tråden ser du ju att han fick förslaget "arter som snappar upp byten blixsnabbt från sin håla" och han verkade interesserad av dessa.

Det jag ville säga var att det är Obligate Burrowers som visar detta beteende i fångenskap. Även om marklevande arter kan visa liknande beteende så är det inte det han letar efter om han vill ha den typen av jakt. (När jag säger marklevande så menar jag såklart inte dessa Obligate Burrower arter)

Du som själv tar hand om en A.geniculata borde ju observerat att dessa jagar helt olikt från arter som tex P.muticus eller H.lividum som är Obligate Burrowers. (måste hitta den svenska översättningen är, för detta är sjukt omständigt)
Jag vet iaf att min A.geniculata absolut inte jagar så, och jag har helt ärligt aldrig sett en marklevande art som jagar så.

Kolla på dessa tex
H.lividum Obligate Burrower: www.youtube.com/watch?v=DWITGq4rLXU
T.stirmi marklevande: www.youtube.com/watch?v=BgtCYBO1YaY

Nu var inte lividumen så värst blixtsnabb i just denna videon men ma nser ju en uppenbar skillnad.

1275
1724
Falk:

Reest skrev:

Det jag menar är att det är skillnad på marklevande arter och de som exklusivt gräver och lever i tunnlar/hålor i substratet. Alla fågelspindlar lever så klart i anknytning till ett gömställe och om inget finns i terrariet kommer den gräva/spinna ett gömställe. Men om du läser tråden ser du ju att han fick förslaget "arter som snappar upp byten blixsnabbt från sin håla" och han verkade interesserad av dessa.

Det jag ville säga var att det är Obligate Burrowers som visar detta beteende i fångenskap. Även om marklevande arter kan visa liknande beteende så är det inte det han letar efter om han vill ha den typen av jakt. (När jag säger marklevande så menar jag såklart inte dessa Obligate Burrower arter)

Du som själv tar hand om en A.geniculata borde ju observerat att dessa jagar helt olikt från arter som tex P.muticus eller H.lividum som är Obligate Burrowers. (måste hitta den svenska översättningen är, för detta är sjukt omständigt)
Jag vet iaf att min A.geniculata absolut inte jagar så, och jag har helt ärligt aldrig sett en marklevande art som jagar så.

Kolla på dessa tex
H.lividum Obligate Burrower: www.youtube.com/watch?v=DWITGq4rLXU
T.stirmi marklevande: www.youtube.com/watch?v=BgtCYBO1YaY

Nu var inte lividumen så värst blixtsnabb i just denna videon men ma nser ju en uppenbar skillnad.



Är det tunnelgrävare du tänker på? Folket på arachoboards har en hel del "hittepå namn" och kan ofta har flera olika namn för samma sak.

Jag har haft dom flesta arterna i hobbyn sedan 2007 och i ett terrarium så jagar i princip alla på ett snarlikt sätt, dvs nära hålans utgång eller strax utanför när dom är aktiva. I många fall så tar dom bara ett byte för att ta tillfället i akt så att säga.

Haplopeman i videon jagar inte utan tog mer tillfället i akt.


248
40
Yoshi123:
Hur är en H lividum i humöret då.

43
15
Reest:
Yoshi123 skrev:
Hur är en H lividum i humöret då.

Hyfsat argsinta från vad jag har hört, inget jag rekommenderar.
Falk skrev:



Är det tunnelgrävare du tänker på? Folket på arachoboards har en hel del "hittepå namn" och kan ofta har flera olika namn för samma sak.

Jag har haft dom flesta arterna i hobbyn sedan 2007 och i ett terrarium så jagar i princip alla på ett snarlikt sätt, dvs nära hålans utgång eller strax utanför när dom är aktiva. I många fall så tar dom bara ett byte för att ta tillfället i akt så att säga.

 

Haplopeman i videon jagar inte utan tog mer tillfället i akt.


Antar att man kan kalla dem tunnelgrävare men tvivlar på att det är det vetenskapligt korrekta namnet. Å andra sidan har vi inte så många sådana i svenskan så det får duga.

Fossorial är inte på något sätt ett "hittepå namn", det används för att beskriva alla djur som gräver tunnlar under marken som de lever i, Mullvaden är ett exempel.
Obligate Burrower är inte heller ett sådant utan är bara en beskrivning av arten. Så jag förstår inte vart du ville komma med det uttalandet.

Jag kan tyvärr inte föra diskussionen längre eftersom jag själv aldrig ägt en tunnelgrävande art. Men från infrormationen jag fått så jagar de tunnelgrävande arterna genom att sitta med benen vid tunnlarnas mynning och snappa upp bytet som tidigare sagts. Men om du ägt tunnelgrävande arter och observerat ett annat beteende så kan jag såklart inte säga emot. Jag har bara svårt att tro att tunnelgrävande arter och marklevande arter skulle jaga exakt likadant och står därför vid mitt tidigare inlägg

Enligt mig så bör OP köpa en tunnelgrävande art om han letar efter den typen av jakt som tidigare nämts.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild