Strandpadda - lokaler i Göteborg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

214
333
MartinJ:
Då vädret såg till att inga strandpaddor hittades under tiden jag och min hustru var i Skåne under vårens herpresa, efterlyser jag lokaler för strandpadda i Göteborg med onnejd, då det skall stannas till där några dagar innan färden hem påbörjas.

Så vitt jag förstår finns det en hel del strandpadda i trakten. Dessvärre verkar de allra flesta ligga på öar ute i skärgården, och det verkar inte som man kan enkelt ta bilen dit, men jag är osäker. Vi skulle därför bli mycket tacksamma om forumets medlemmar kunde komma med tips (och koordinater) angående lokaler för just strandpadda, som går att nås med bil, i trakten kring Göteborg. Känner man sig obekväm i att posta dem publikt går givetvis PM lika bra. Skall tilläggas att sista natten vi är kvar är nu på söndag (23/4-2017), så det är ganska kort om tid.

31
11
Blomman:
Stora Amundön är den enda lokalen jag känner till runt Göteborg som är en ö men går att ta sig till utan båt. Är många år sedan jag aktivt åkte runt och letade grodlokaler och då framförallt i Skåne eftersom jag bor där. Men då jag har min släkt i Göteborg och Bohuslän så blev det även en del letande där. En del öar hade väldigt stora populationer eftersom det saknades predatorer. Har inte så stor koll idag runt Göteborg men har fortfarande kontakt med inventerare i Skåne. Tyvärr kanske vädret inte är på din sida. Hoppas du hittar någon,  får väl annars lyfta på en och annan  sten. 

214
333
MartinJ:
Blomman skrev:
Stora Amundön är den enda lokalen jag känner till runt Göteborg som är en ö men går att ta sig till utan båt. Är många år sedan jag aktivt åkte runt och letade grodlokaler och då framförallt i Skåne eftersom jag bor där. Men då jag har min släkt i Göteborg och Bohuslän så blev det även en del letande där. En del öar hade väldigt stora populationer eftersom det saknades predatorer. Har inte så stor koll idag runt Göteborg men har fortfarande kontakt med inventerare i Skåne. Tyvärr kanske vädret inte är på din sida. Hoppas du hittar någon,  får väl annars lyfta på en och annan  sten. 


Stort tack för tipset! Vi ska helt klart kolla den ön. Du råkar inte veta mer exakt var på ön man bör leta (annat än att försöka hitta hällkar)?

31
11
Blomman:

Nej, vet tyvärr inte exakt var men skulle börja leta på västra sidan i hällkaren. Är inte säkert att dom har sökt sig till pölarna ännu pga det kalla vädret. Hoppas du hittar någon som vaknade tidigare när det var lite varmare. Lycka till.

31
11
Blomman:
Hittade du några paddor?  Var idag och besökte mina föräldrar och mamma höll på och försökte stoppa en katt som tar pelophylax esculentus från deras trädgårds damm genom att sätta upp stormaskit hönsnät runt om men katten lyckas tydligen forsera nätet. Någon kanske vet hur man kan få katter att hålla sig borta? Såg bara 2 stycken idag och där brukar vara runt 10 grodor. 

214
333
MartinJ:
Tyvärr fick vi aldrig tillfälle att åka ut på grund av oförutsedda händelser på vår resa. Jag vill ändå tacka för tipset! Det är nedskrivet i den stora "herplokaler"-boken, och skall helt klart kollas nästa gång chansen ges!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild