Bra landväxter till mitt Bombina orientalis akvarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
5
andylillen:
Hej igen, 
Skulle gärna få lite tips på landväxter till mina grodor. 
Tacksam för svar.  

321
444
Daniel_S:
Det finns alldeles för mycket...
Hur vill du att ditt terrarium ska se ut? Klockgrodor går ju att hålla i ganska olika miljöer. 
Du kan ha antingen en regnskogsmiljö, skogsmiljö, träskmiljö eller en mera bergsliknande miljö och då är det ju olika växter som gäller för att få den bästa naturliga look man ofta är ute efter. 

Exempel:
Regnskog



Lite mera åt skogshållet (dock saknas vatten)



Ett väldigt snyggt exempel på en mer träskliknande variant är ju det terrarium som Anders (TD:s skapare) har. 

Hittar inget bra exempel på det sista alternativet, men du förstår säkert hur jag tänker...!

16
5
andylillen:
Daniel_S skrev:
Det finns alldeles för mycket...
Hur vill du att ditt terrarium ska se ut? Klockgrodor går ju att hålla i ganska olika miljöer. 
Du kan ha antingen en regnskogsmiljö, skogsmiljö, träskmiljö eller en mera bergsliknande miljö och då är det ju olika växter som gäller för att få den bästa naturliga look man ofta är ute efter. 

Exempel:
Regnskog



Lite mera åt skogshållet (dock saknas vatten)



Ett väldigt snyggt exempel på en mer träskliknande variant är ju det terrarium som Anders (TD:s skapare) har. 

Hittar inget bra exempel på det sista alternativet, men du förstår säkert hur jag tänker...!

Tack för svaret,  kanske inte riktigt har kommit till dessa nivåer än.  Kanske börjarlite enklare med växter som man kan ha på "marken" . Har ingen vägg än. .. Btw hur fixar man det?

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Fredskalla  (Spathiphyllum wallisii) funkar till allt ifrån helt under ytan till på land. Ger bra skydd och är billig.
Se till att få bort all jord ifrån rötterna innan bara.

16
5
andylillen:
Rudeboy skrev:
Fredskalla  (Spathiphyllum wallisii) funkar till allt ifrån helt under ytan till på land. Ger bra skydd och är billig.
Se till att få bort all jord ifrån rötterna innan bara.

Ok tack men gräver jag ner rötterna i mossa då eller? 

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Vad har du för bottenmaterial? Jag har fredskalla nertryckt i gruset i mina channa kar och i jorden hos mina pilgift/trädgrodor så dom verkar tåla det mesta. Ta bort jorden är för att få bort eventuell gödning eller gifter.
Annars har du ju gullranka som också klarar av att växa ur vattnet.

16
5
andylillen:
Rudeboy skrev:
Vad har du för bottenmaterial? Jag har fredskalla nertryckt i gruset i mina channa kar och i jorden hos mina pilgift/trädgrodor så dom verkar tåla det mesta. Ta bort jorden är för att få bort eventuell gödning eller gifter.
Annars har du ju gullranka som också klarar av att växa ur vattnet.

Tack då är jag med. Är en färsking gällande växter! =) 
Just nu  har jag grus och mossa men funderar på jord också. Har en riktig växt på land som jag grävde ner med kruka i gruset och den mår bra .

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Så här har jag gjort iordning juvenil burken till mina Anotheca. 
Väntar bara på att vädret ska bli bättre så jag kan beställa några bromelior.

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
De flesta Tradescantia funkar bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild