Klockgrodor tillsammans med andra grodarter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
5
andylillen:
Hej,
Jag undrar om det finns någon annan grodart som man kan ha tillsammans med orientaliska klockgrodor? Typ lövgroda eller så. 
Tacksam för svar.  

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det fungerar i regel dåligt att blanda arter. Dels för att de kan skada eller störa varandra (Grodor äter allt som rör sig och som går in i deras mun, så är det tillräckligt storleksskillnad kan mindre grodor bli mat).
Det kan även vara svårt att tillgodose bägge arternas krav på miljö. 

Min rekommendation är därför att skaffa ett till terrarie om du vill skaffa lövgrodor.

16
5
andylillen:
anders skrev:
Det fungerar i regel dåligt att blanda arter. Dels för att de kan skada eller störa varandra (Grodor äter allt som rör sig och som går in i deras mun, så är det tillräckligt storleksskillnad kan mindre grodor bli mat).
Det kan även vara svårt att tillgodose bägge arternas krav på miljö. 

Min rekommendation är därför att skaffa ett till terrarie om du vill skaffa lövgrodor.

Ok tack. Men tror du dom skulle funka med andra klockgrodsarter? 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
andylillen skrev:

Ok tack. Men tror du dom skulle funka med andra klockgrodsarter? 


Ingen aning. Kan finnas risk för hybridisering isåfall med.

16
5
andylillen:
anders skrev:


Ingen aning. Kan finnas risk för hybridisering isåfall med.

Hmm tänkte jag inte på.  =)

1275
1724
Falk:
Varför blanda om dom inte lever i naturlig symbios?

16
5
andylillen:
Falk skrev:
Varför blanda

Nä var mest lite nyfiken.  Då jag har lite fiskar och två undervattengrodor  (afrikanska  klogrodor) och det har funkat jättebra.  

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
På tropikariet i kolmården så hade dom orientaliska klockgrodor ihop med kinesisk (kan vara Japansk också men har för mig att det var Kinesisk) eldbukssalamande. Men hurpass bra det går vet jag inte, du kan ju kontakta dom och fråga haha=P

31
11
Blomman:

När jag var 12 år hade jag bombina orientalis tillsammans med tylototriton shanjing. Var många år innan internet fanns och svårare att hitta information men det fungerade bra eftersom båda arterna ynglade av sig. Grodorna låg nästan hela tiden i vattnet och Salamandrarna på land i en grotta. Storleken på djuren passade varandra eftersom dom gärna vill bita varandra i sin iver vid matning men annars så rörde dom inte varandra. 

459
138
Pakke:
Blomman skrev:

När jag var 12 år hade jag bombina orientalis tillsammans med tylototriton shanjing. Var många år innan internet fanns och svårare att hitta information men det fungerade bra eftersom båda arterna ynglade av sig. Grodorna låg nästan hela tiden i vattnet och Salamandrarna på land i en grotta. Storleken på djuren passade varandra eftersom dom gärna vill bita varandra i sin iver vid matning men annars så rörde dom inte varandra. 


Då funkar de bra tillsammans utan visas stress? Hur tar du deras ynglar från deras terrarium eller låter de bli uppätna av båda vuxna arter?

E.t.c.... Men om de äter och funkar som de ska medan vuxna (adulta) lever tsm utan slåss eller sånt då borde det gå bra antar jag?

Stress brukar leda till att vissa eller många av två arter som slutar att äta och svälter ihjäl. och många orsaker....

Jag vet oftast att två arter inte fungerar bra tsm för ena av två arter som slutar att äta vid stress... Eller de skadar mot varandra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild