Hej och tack för alla svar, det har löst sig på annat håll!
HappyLucky skrev:
Vad har ni själva för kunskap om reptiler? Tänker på stress, temperaturer i studio(?) osv. Vad får personen för ersättning som trots allt lånar ut sitt djur för ett jobb som du förmodligen får betalt för? :)
- Stylisten från tidningen har vana ormar sen tidigare. Ormens välmående kommer i första hand. Tidningen har ett avsatt arvode för redaktionella fotograferingar, oftast ingen stor budget vilket gör att man som fotograf inte tjänar några pengar på sådana fotograferingar (när man räknar bort hyra för studio, avsatt tid för efterarbete av bilder etc). Men utomstående personer som samarbetar, som i detta fall någon som skulle kunna låna ut sin orm får självklart betalt (samt ersättning för resa) :)
anders skrev:
Vanligtvis låter man väl ägaren vara på plats och kan instruera hur reptilen ska hanteras samt ser till att allt sköts på ett schysst sätt, men visst är det positivt om övriga personer har någon form av kunskap också. Inget man kan förvänta sig dock.
Är alldeles för långt ifrån Stockholm, men är intresserad av att veta hur lång tid en fotning tar, med andra ord hur länge skulle en reptil behöva vara tillgänglig?
- Det är självklart önskvärt, då även ägaren känner sitt djur bäst. Jag hade själv känt mig tryggare om jag visste att ägaren var på plats och fick se att allt gick rätt till.
- Vi förbereder allt dagen innan i studion, så djur och ägare behöver inte vara på plats mer än max 1 timma.
Tack igen!