Angående kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

8
1
digestivekex:
Ja nu fick jag lite panik här , Då är det ju förmodligen fullt i min lägenhet på massa ställen. Hoppades att det var nån som inte överlevde i vårt klimat.. blir till att kasta ut allt utom ödlan i snön i morgon och åka och köpa nytt ? 

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
digestivekex skrev:
Ja nu fick jag lite panik här , Då är det ju förmodligen fullt i min lägenhet på massa ställen. Hoppades att det var nån som inte överlevde i vårt klimat.. blir till att kasta ut allt utom ödlan i snön i morgon och åka och köpa nytt ? 


tror inte det hjälper....finns klisterpapper på granngården som du kan ligga ut lite här och där som fänger upp dom som rymt....

Medlem i DHF
263
355
McPede:
digestivekex skrev:
Ja nu fick jag lite panik här , Då är det ju förmodligen fullt i min lägenhet på massa ställen. Hoppades att det var nån som inte överlevde i vårt klimat.. blir till att kasta ut allt utom ödlan i snön i morgon och åka och köpa nytt ? 

Har du andra kryp hemma, eller är det bara foderinsekter?

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Inga dubia som det redan konstaterats. Vem var säljaren? Ingen bra säljare som lurar dig att köpa "dubia" och i själva verket ger dig en mycket skadlig art istället.

8
1
digestivekex:
kent skrev:


tror inte det hjälper....finns klisterpapper på granngården som du kan ligga ut lite här och där som fänger upp dom som rymt....

jag ska ju få sanerat i morgon, men jag tänker nog inte ställa in den gamla inredningen i terrariet igen . Har lite såna "fällor " överallt där jag sett dom. 

McPede skrev:

Har du andra kryp hemma, eller är det bara foderinsekter?

Nej det är bara dom. 

EmanuelKarl skrev:
Inga dubia som det redan konstaterats. Vem var säljaren? Ingen bra säljare som lurar dig att köpa "dubia" och i själva verket ger dig en mycket skadlig art istället.

Jag kommer inte ihåg vem det var tyvärr. 



Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
digestivekex skrev:

jag ska ju få sanerat i morgon, men jag tänker nog inte ställa in den gamla inredningen i terrariet igen . Har lite såna "fällor " överallt där jag sett dom. 


Nej det är bara dom. 


Jag kommer inte ihåg vem det var tyvärr. 



ok. Så du har ingen lapp där det står telnumer eller epost, så du kan fråga (fast inte ge ut epostadress eller telefonnummer här). Var det en djuraffär eller privatperson.

8
1
digestivekex:
EmanuelKarl skrev:

ok. Så du har ingen lapp där det står telnumer eller epost, så du kan fråga (fast inte ge ut epostadress eller telefonnummer här). Var det en djuraffär eller privatperson.

 
Köpte av en privatperson, men jag vill inte hänga ut någon för att det är ju inte säkert att det kommer från den heller, kan ju va nån granne med som har djur /  rest osv

kan vara jag som minns fel också ?

143
154
TerraBygg:
digestivekex skrev:

 
Köpte av en privatperson, men jag vill inte hänga ut någon


Hade jag fått ryssar som sedan smitit så hade jag inte bara hängt ut personen offentligt, jag hade köpt 1000 stycken av närmaste foderdjursförsäljare och åkt iväg till personen som sålde ödlan med kackerlackor och hällt ut alla genom brevinkastet samt även mat till dem. Men det är ju bara jag ;-)

PS: Anticimex fällor är billiga o bra, iallafall enligt en "kompis" ;-)

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Häng ut honom bara. Vi vill ju inte att någon annan också blir lurad. Detta kan bli allvarligt om han säljer fler "dubior" som börjar göra skada hos andra människor. 

Men för att hjälpa dig: Det råder delad mening om ifall ryssar är glas/plastklättrare. Men mitt tipps är att ha ett några cm brett lager vaselin längs kanten ifall plasten är smutsig. Ett annat tips är att se till at alla äggkartonger eller vad du nu har som gömställe går såpass högt upp att dom inte är i samma höjd/ovanför vaselinkanten. Det är väl mina tips.

196
268
NickeJ89:
Jag förstår inte all hysteri.
Jag har själv haft ryssar som foderdjur, inga problem alls!
Dom är snabba som fan när man skulle fånga dom med pincetten dock, men dom klättrar då inte på plast iaf, körde utan lock till dom under stora perioder av deras liv.

Sen håller jag faktiskt inte med om att man måste hänga ut någon offentligt. KAN vara så att personen i fråga har köpt dom i tron om att det är dubia. Men personen i fråga måste absolut blir informerad om att det inte är dubia OM nu denna person skulle tro det.

EDIT: Är medveten om att adulta hanar kan flyga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild