Vilken groda låter minst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
MissFrida:
Jag är så sugen på att skaffa grodor. Men måste veta ville som låter minst då gubbe och ungar motsätter sig lite till ljudet. Är lite sugen på amerikansk lövgroda, pilgiftsgroda eller korallfingergroda men vet inte så många fler arter. Är dock nybörjare med groddjur så gärna tips på någon bra nybörjargroda ?

2966
1645
Hoggaforfan:
MissFrida skrev:
Jag är så sugen på att skaffa grodor. Men måste veta ville som låter minst då gubbe och ungar motsätter sig lite till ljudet. Är lite sugen på amerikansk lövgroda, pilgiftsgroda eller korallfingergroda men vet inte så många fler arter. Är dock nybörjare med groddjur så gärna tips på någon bra nybörjargroda ?

Vilken av de hundratalet arter pilgiftsgrodor syftar du på när du vet den arten? ;-)
Dendrobates tinctorius hörs inget utanför terrariumet, finns i flertal morpher beroende på vilket ställe de första paren kom ifrån
Här är en bra morph guide:
www.tinctorius.ch/index.php?id=15

Lätt att ha och mycket vanlig art, dock inte alla morpher som går att få tag i lätt.

4
0
MissFrida:
Hoggaforfan skrev:

Vilken av de hundratalet arter pilgiftsgrodor syftar du på när du vet den arten? ;-)
Dendrobates tinctorius hörs inget utanför terrariumet, finns i flertal morpher beroende på vilket ställe de första paren kom ifrån
Här är en bra morph guide:
www.tinctorius.ch/index.php?id=15

Lätt att ha och mycket vanlig art, dock inte alla morpher som går att få tag i lätt.







Haha bara där ser du vad lite jag kan?

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Hoggaforfan skrev:

Vilken av de hundratalet arter pilgiftsgrodor syftar du på när du vet den arten? ;-)
Dendrobates tinctorius hörs inget utanför terrariumet, finns i flertal morpher beroende på vilket ställe de första paren kom ifrån
Här är en bra morph guide:
www.tinctorius.ch/index.php?id=15

Lätt att ha och mycket vanlig art, dock inte alla morpher som går att få tag i lätt.

Vilken bra sida! Intressant för även mig som inte har något jätteintresse för amfibier. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Vilken av de hundratalet arter pilgiftsgrodor syftar du på när du vet den arten? ;-)
Dendrobates tinctorius hörs inget utanför terrariumet, finns i flertal morpher beroende på vilket ställe de första paren kom ifrån
Här är en bra morph guide:
www.tinctorius.ch/index.php?id=15

Lätt att ha och mycket vanlig art, dock inte alla morpher som går att få tag i lätt.

Robertus och Tumucumaque(är det underarter eller morpher av tinctorius?) var ju ashäftiga! Har alldrig sett nån så snygg groda!

2966
1645
Hoggaforfan:
HappyLucky skrev:

Vilken bra sida! Intressant för även mig som inte har något jätteintresse för amfibier. :)

Jo den är ganska komplett :-)


EmanuelKarl skrev:

Robertus och Tumucumaque(är det underarter eller morpher av tinctorius?) var ju ashäftiga! Har alldrig sett nån så snygg groda!

Morpher, alla grodorna på den sidan är samma art bara annan färg :-)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Jo den är ganska komplett :-)



Morpher, alla grodorna på den sidan är samma art bara annan färg :-)

Jag mena olika tinctorius-underarier (som t.ex D.t.azures som är en underart inte en morph)

2966
1645
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:

Jag mena olika tinctorius-underarier (som t.ex D.t.azures som är en underart inte en morph)

Jag är inte särskilt insatt i det så jag kan ha fel men jag har förstått det som att det bara är morpher, inkl azureus. Först var den en egen art, sen underart sen morph.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:

Jag är inte särskilt insatt i det så jag kan ha fel men jag har förstått det som att det bara är morpher, inkl azureus. Först var den en egen art, sen underart sen morph.

ok.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
EmanuelKarl skrev:

Jag mena olika tinctorius-underarier (som t.ex D.t.azures som är en underart inte en morph)


Aldrig hört att azureus räknats som underart. Såvitt jag vet är det en morph likt de andra som listas. Den var tidigare benämnd som Dendrobates azureus men är alltså ingen egen art utan en morph av tincs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild