Fel i skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
6
CaLi:
Märkte att många hade blivit felinformerade om stolek på terrarium till leopardgeckos och hade läst att det räcker med 0.24 (60×40cm). Beslöt att kolla upp vart denna felinfo kommer ifrån och tror tyvärr att ni är en stor bov till detta. 
Snälla ändra i eran skötselinfo om leopardgeckon till 0.36kvm i bottenyta  (tex 90×40cm) och 30cm högt som är jordbrukverkets regler. 

Tack på förhand!
Mvh Camilla 

196
268
NickeJ89:
Jag skulle påstå att majoriteten av skötselråden angående storlekskraven är felaktiga.
Observera att detta är inga angrep mot de som skrivit skötselråden, men tycker bara att personliga åsikter inte får isidosätta reglerna.

Exempel Varanus exanthematicus (Stäppvaran):
"För en vuxen ödla är ett mått på minst 2 m² ett måste. För t.ex. två ödlor så brukar man säga att man adderar längden av den andra ödlan fast i kvadratmeter. Höjden kan variera beroende på hur man vill bygga terrariumet men en minimum-höjd på 70 cm är ett krav egentligen..."

Blir mörkrädd egentligen när folk skriver såhär, speciellt den delen med minimum-höjden. "... på 70 cm är ett krav egentligen..."

Eftersom skötselskaparen har skrivit lite olika mått angående längden på stäppvaranen så tar jag med lite olika regler nedan. Så även på ett ej fullvuxet djur (76-100 cm) är det krav på MINST 2,5 m² (inte 2 m²) och då får man ha 2 djur på den ytan (inte addera längden på andra djuret fast i m²) Höjden är också minst 0.75 cm (inte 0,70 cm) Så redan för ett "subadult" djur så är kraven fel i skötselråden.

76-100 cm
Minsta tillåtna yta: 2,5 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,6 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 1,25 m2
Minsta höjd: 0,75 m

101-125 cm
Minsta tillåtna yta: 3,0 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 1,0 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 1,5 m2
Minsta höjd: 0,9 m

126-150 cm
Minsta tillåtna yta: 4,0 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 2,0 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 2,0 m2
Minsta höjd: 1,0 m

Tyvärr är detta bara ett exempel av skötselråden, men kanske det mest skrämmande är om stäppvaranerna blir över 126 cm för då krävs DUBBELT så stort utrymme än vad som anges i skötselråden. Skulle varit inklistrad minimikraven i skötselråden. Om jag inte minns fel så är det så för Ceratophrys cranwelli (Chaoansk horngroda).

18
6
CaLi:
Jo mitt förslag är att ta bort de uppgifter om storlekar som står på respektive djursort och sen lägga in de olika storlekshänvisningarna på respektive djur som jordbruksverket har. Är inte så många olika tabeller det gäller. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Det står i skötsel rådet för Hymenochirus boettgeri att det inte förekommer albinisme hos arten. Det förekommer och har blivit vanligare i handeln.

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
CaLi skrev:
Märkte att många hade blivit felinformerade om stolek på terrarium till leopardgeckos och hade läst att det räcker med 0.24 (60×40cm). Beslöt att kolla upp vart denna felinfo kommer ifrån och tror tyvärr att ni är en stor bov till detta. 
Snälla ändra i eran skötselinfo om leopardgeckon till 0.36kvm i bottenyta  (tex 90×40cm) och 30cm högt som är jordbrukverkets regler. 

Tack på förhand!
Mvh Camilla 

Hej, har du upptäckt felaktigheter i skötselråd eller annat på sidan så råder jag dig att kontakta Anders direkt i PM. :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
CaLi skrev:
Märkte att många hade blivit felinformerade om stolek på terrarium till leopardgeckos och hade läst att det räcker med 0.24 (60×40cm). Beslöt att kolla upp vart denna felinfo kommer ifrån och tror tyvärr att ni är en stor bov till detta. 
Snälla ändra i eran skötselinfo om leopardgeckon till 0.36kvm i bottenyta  (tex 90×40cm) och 30cm högt som är jordbrukverkets regler. 

Tack på förhand!
Mvh Camilla 



Tackar så mycket för det. Det ska nu vara åtgärdat.
Att enbart ha L80 som utgångspunkt till hur stort djuren behöver ha tror jag är dumt, men det bör åtminstone inte stå mindre i skötselråden än vad som är tillåtet.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
NickeJ89 skrev:
Jag skulle påstå att majoriteten av skötselråden angående storlekskraven är felaktiga.
Observera att detta är inga angrep mot de som skrivit skötselråden, men tycker bara att personliga åsikter inte får isidosätta reglerna.

Exempel Varanus exanthematicus (Stäppvaran):
"För en vuxen ödla är ett mått på minst 2 m² ett måste. För t.ex. två ödlor så brukar man säga att man adderar längden av den andra ödlan fast i kvadratmeter. Höjden kan variera beroende på hur man vill bygga terrariumet men en minimum-höjd på 70 cm är ett krav egentligen..."

Blir mörkrädd egentligen när folk skriver såhär, speciellt den delen med minimum-höjden. "... på 70 cm är ett krav egentligen..."

Eftersom skötselskaparen har skrivit lite olika mått angående längden på stäppvaranen så tar jag med lite olika regler nedan. Så även på ett ej fullvuxet djur (76-100 cm) är det krav på MINST 2,5 m² (inte 2 m²) och då får man ha 2 djur på den ytan (inte addera längden på andra djuret fast i m²) Höjden är också minst 0.75 cm (inte 0,70 cm) Så redan för ett "subadult" djur så är kraven fel i skötselråden.

76-100 cm
Minsta tillåtna yta: 2,5 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,6 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 1,25 m2
Minsta höjd: 0,75 m

101-125 cm
Minsta tillåtna yta: 3,0 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 1,0 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 1,5 m2
Minsta höjd: 0,9 m

126-150 cm
Minsta tillåtna yta: 4,0 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 2,0 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 2,0 m2
Minsta höjd: 1,0 m

Tyvärr är detta bara ett exempel av skötselråden, men kanske det mest skrämmande är om stäppvaranerna blir över 126 cm för då krävs DUBBELT så stort utrymme än vad som anges i skötselråden. Skulle varit inklistrad minimikraven i skötselråden. Om jag inte minns fel så är det så för Ceratophrys cranwelli (Chaoansk horngroda).



Tackar, det ska nu vara åtgärdat. Vad gäller att få in en tabell likt det som finns i skötselrådet för C.cranwelli låter vettigt, ska kika på en smidig lösning på detta.

Vet du med dig att det är felaktigt i andra skötselråd så säg till så får vi åtgärda detta med.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Fredrik89 skrev:
Det står i skötsel rådet för Hymenochirus boettgeri att det inte förekommer albinisme hos arten. Det förekommer och har blivit vanligare i handeln.


Intressant. Jag har ändrat i skötselrådet till följande:
Albinism hos Xenopus laevis är relativt vanligt i handeln, men finns sällan hos Hymenochirus boettgeri, så detta är ett snabbt (men ej helt tillförlitligt) sätt att se skillnad på dem.

Blir det tillräckligt vanligt kan vi behöva revidera ytterliggare, men idagsläget (åtminstone såvitt jag vet) är albinism betydligt mindre förekommande hos H.boettgeri. Håll mig gärna uppdaterad, då jag tror du har bättre koll än mig när det kommer till akvaristik.

Tack!


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

NickeJ89 skrev:
Jag skulle påstå att majoriteten av skötselråden angående storlekskraven är felaktiga.
Observera att detta är inga angrep mot de som skrivit skötselråden, men tycker bara att personliga åsikter inte får isidosätta reglerna.


Då ber jag dig vända dig till en moderator om du hittar felaktigheter i skötselråden, för om det är så är det självklart inte bra! Många människor läser skötselråden här på sidan så viktigt att informationen är riktig. Dock är det ju skötselråd med personers egna erfarenheter av arterna så man får kanske inte stirra sig blind på bara ett skötselråd när man söker information om arter man är intresserad av :) 

Dock vet jag inte om jag håller med dig att majoriteten innehåller felaktigheter, tycker tvärtom att det finns väldigt många bra skötselråd samlade här på terrariedjur.se :) Men att felaktiga mått inte bör finnas med i ett skötselråd är vi dock eniga om. 


196
268
NickeJ89:
Jonas_ skrev:


 

Då ber jag dig vända dig till en moderator om du hittar felaktigheter i skötselråden, för om det är så är det självklart inte bra! Många människor läser skötselråden här på sidan så viktigt att informationen är riktig. Dock är det ju skötselråd med personers egna erfarenheter av arterna så man får kanske inte stirra sig blind på bara ett skötselråd när man söker information om arter man är intresserad av :) 

Dock vet jag inte om jag håller med dig att majoriteten innehåller felaktigheter, tycker tvärtom att det finns väldigt många bra skötselråd samlade här på terrariedjur.se :) Men att felaktiga mått inte bör finnas med i ett skötselråd är vi dock eniga om. 



Tog kanske i med majoriteten. Men jag har hittat ytterliggare över en handfull stycken bara om ödlor som har varit felaktig information angående storlekarna på burkar. Sen finns det förmdligen minst lika många där det inte står några mått alls i skötselråden, vilket det absolut borde! Missförstå mig inte, jag har en positiv inställning för skötselråd men har svårt när det står att "jag tycker att det räcker med si och så stort" när det i själva verket finns väldigt självklara direktiv för hur stort det MINST måstet vara.

Som jag skrev längre upp, det skulle finns inklistrat i varje skötselråd för att inte bli några missförstånd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild