Matvägra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
3
donnie87:

Hejhej!

 

Jag köpte min Wallaces flyggroda (Rhacophorus Nigropalmatus) i torsdags förra veckan. Jag slängde in två syrsor på kvällen (en försvann - antar uppäten, den andra dog av sig själv...). I söndags matade jag grodan igen, sen var jag borta i några dagar. När jag nu kom hem idag (onsdag) så har grodan inte rört en enda syrsa. Vad beror detta på? Såvitt jag vet har han bara ätit en enda syrsa under torsdagsnatten och inget mer. Nu har det nästan gått en vecka. Är grodan bara orolig för att den har fått ett nytt hem, eller kan den tänkas vara sjuk? Den borde väl ha vant sig vid sitt nya terrarium efter någon dag eller två, eller tar det längre tid än så?

 

Nu ikväll har jag gjort om i terrariet igen då jag köpt in lite mer växter och annat då terrariet var relativt tomt innan. Förmodligen har jag jagat upp grodan igen, men jag testade ändå att slänga in både syrsor och även några gråsuggor jag köpte i djuraffären i hopp om att den lille ska äta. Grodan är åtta månader, så jag antar att den inte är helt fullvuxen, men då borde väl aptiten vara större då den fortfarande växer?


69
39
NiklasTyreso:

Bra att du inreder med gömställen, då kan den stressa ned.

 

Stämmer alla miljöfaktorer rätt för din art?

Har du timer till terrariets ljus (ca 12 h/ dygn)?

Är det rätt temperatur dagtid och nattetid?

Är det rätt luftfuktighet?

Om du har koll på miljöfaktorerna och den ändå inte äter, då kan den vara sjuk. 


67
3
donnie87:

Det har nog varit på gränsen till för kallt i terrariet, men jag har precis skaffat en värmelampa, så nu borde temperaturen stigen ett par grader. Det kanske har varit bristfälligt med ljus nu i början också, men jag ska hålla extra koll på dessa faktorer nu i dagarna. As we speak så är grodan uppe och skuttar runt i terrariet nu och det verkar som att en eller ett par gråsuggor är "borta", så allt kanske är bra igen :) Ska hålla ett extra öga öppet...


6
0
Jueliz:

Verkar som om Grodan är på bättringsväg ;)...
Men de gör du helt rätt i att ha koll på grodan ifall det skulle bli värre. Bra att du är uppmärksam!


67
3
donnie87:

Jaa, det känns bra :) Han är ny för mig, så jag håller ett extra öga på honom hela tiden. Skulle ju inte kännas bra om han far illa när jag har helt ny i amfibievärlden...


69
39
NiklasTyreso:

Om aptiten blev bättre när du förbättrade kollen på miljöfaktorerna i terrariet, då har du nog hittat orsaken till att den inte åt.

 

 


52
2
Pakwa:

Jag har också haft, och har, grodor som äter dåligt. Jag tror att det kan bero på miljöombyte och att de vissa perioder helt enkelt äter mindre. Men jag vet inte.

Jag är lite nyfiken över var du fick tag i din groda? Har du fler grodor?


67
3
donnie87:

Ja, nu äter grodan med aptit igen. Det var nog som du säger - miljöombyte.

 

Jag köpte grodan på Zoo i Bromma, utanför Stockholm. Egentligen var jag ute efter en korallfingergroda (som det stod på deras hemsida att de skulle ha), men när jag kom till butiken hade de inga korallfingergrodor, men jag fann denna flyggrodan istället :) Med sina stora falanger och "flyghud" mellan fingrarna charmade den mig direkt :) Jag har bara en groda, och det var den enda de hade i Bromma. Jag skulle gärna vilja ha en till, men efter att ha sökt runt på nätet har jag inte lyckats hitta en enda sida på svenska med information om denna, så jag vet inte var man kan få tag på fler av denna art.

 

Har du några tips så säg gärna till :)


52
2
Pakwa:

Jag har ingen erfarenhet av den här arten och har aldrig kommit i kontakt med någon som har en sådan så det här var kul :) Flyger den i terrariet? ;P Att jag inte stött på någon som har arten kan väl bero på att den inte är speciellt vanlig, antar jag, och då blir det ju svårare att få tag i den. Men hoppas att du lyckas hitta någon mer framöver. Är ju alltid roligt med flera :) Korallfingergrodor är trevliga grodor. De låter mycket kring kvällarna :)


68
66
aajje:

tänkte bara smyga in och tipsa om att inte handla reptiler hos bromma zoo, dom säljer oftast dåliga djur och vid ett flertal gånger som jag varit där så har jag sett djur som är skinn och ben, har sett döda salamandrar där också tyvärr. Dom är inte så kunniga inom grod och kräldjuren och har tom sålt djur med fel vetenskapligt namn. Alla får naturligtvis handla där dom vill men vill du ha friska djur så rekommenderar jag att inte handla där, hoppas din groda blir bättre! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild