Skalbaggar - levande terrariejuveler!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

356
177
krypet:

Här har jag inte varit inloggad på ett tag, så ursäkta det sena svaret.

På terrarieexpon av olika slag finns det ibland skalbaggslarver att köpa, och någon enstaka gång även vuxna djur. Närmast i tid är expot i Stockholm 29 september, men jag vet inte om någon säljer skalbaggar där. Jag har inga till salu just nu.

Då och då dyker det upp annonser till exempel på zoonen eller på krypforum. Om någon annaonserat om skalbaggar här vet jag inte.

Det går bra att skicka skalbaggslarver med posten, de tål transport bra. Två ställen med ganska många arter är coleoptera xxl och The Pet Factory i Tyskland.


Man måste ha tålamod om man ska ha skalbaggar. De är larver och puppor större delen av sitt liv. Under den tiden är de extremt lättskötta och kan leva i en plastlåda som står var som helst där det är lagom varmt. De behöver inte ens tittas till varje vecka - om det inte börjar dra ihop sig till att de vuxna tittar fram. De är värda att vänta på. Många är dagaktiva, har snygga färger och det händer ganska mycket i ett skalbaggsterrarium. På det viset är de roligare än mina vandrande pinnar.

 


356
177
krypet:

Chelorrhina polyphemus, en lättskött afrikansk skönhet. Hanen har horn och en lyster som sammet. Det beigegula är glänser nästan som guld i verkligheten! Honan är den som är lite blank och hennes färg är lite djupare i tonen.


126
64
Mikachu:

Chelorrhina polyphemus är verkligen fina! :D Säljer du eller vet du vart man kan köpa en ordentlig grupp..? :) Håller på att samla upp mina insekter igen.. Saknar våra vi hade förut ... Just nu har jag bara Eudicella gralli på rummet och L. verrucosa kackerlackor samt foderdjur :p


356
177
krypet:

Jag kommer att ha larver till salu lite senare, de lägger ägg just nu. Är du otålig så tror jag att jag vet en som har - Assbergs böna på krypforum. Kolla med henne om du är otålig.


126
64
Mikachu:

Såå otålig är jag inte :p Ska på praktik i Furuvik hela nästa månad så jag kan vänta.. Men tack för ett till insekts namn! ;)


356
177
krypet:

Det är väl bäst att fylla på med en bild igen - är det ingen annan som har skalbaggar? På bilden syns ett par av Eudicella euthalia shiratica. Det verkar vara en lättskött art med kort generationstid för att vara en såpass stor skalbagge - bara 8-10 månader sådär.

 


126
64
Mikachu:

Hela Eudicella släktet är verkligen riktigt fina och relativt lättskötta.. Underbara baggar! :D Vi har några skalbaggar, olika skinnbaggar och grejer, men ingen kamera som vill funka med sladd och så :p


333
97
leolina:

Har inga skalbaggar just nu men hade för några år sedan och visst är de juveler :)
Här kommer lite gamla bilder av varierande kvalité :) 

Eudicella gralli hubini, hane:

Eudicella gralli hubini, hona:

Eudicella gralli hubini, parning:

Chlorocala africana oertzeni:

Chlorocala africana smaragdina:

Pachnoda aemula:

Pachnoda marginata peregrina ("Vanlig Rosenbagge")


356
177
krypet:

Fy skäms att frestas med de lila, jag lyckades förlora mina, och har inte fått fatt i nya än. De är fantastiskt vackar!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Håller med, de lila ser ju riktigt fina ut :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild