Humlebaggar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

459
138
Pakke:
Jag vet de är ganska mycket mer sällynta, inkl noshörningbaggar, jämfört med vanliga baggar i hela Sverige.

Jag undrar om det finns någon som håller på med humlebaggar i fångenskap?

har själv erfarenheter, de är relativt lätta att hålla i fångenskap och att föda upp. (lika lätta som guldbaggar)

Men problemet är att jag inte hittar dem i Stockholm och de enda jag fann fanns i Värmland.

Kan inte komma dit längre. (morfar/mormor har dött)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag har inte fångat in några själv men vi har en hel del humlebaggar här där jag bor (i Småland,utanför Växjö) så är du neråt landet någon gång så kolla efter dem :) 
Verkar gilla Prästkragar (Leucanthemum vulgare) framför andra blommor jag har då jag hittat i princip alla på de blommorna. 

459
138
Pakke:
anniemalmros skrev:
Jag har inte fångat in några själv men vi har en hel del humlebaggar här där jag bor (i Småland,utanför Växjö) så är du neråt landet någon gång så kolla efter dem :) 
Verkar gilla Prästkragar (Leucanthemum vulgare) framför andra blommor jag har då jag hittat i princip alla på de blommorna. 


Okej där ser man ju.

Själv undrar jag om några har såna hemma och odlar dem? Om inte så kanske får jag bege mig till Värmland och kolla i sommar. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Okej där ser man ju.

Själv undrar jag om några har såna hemma och odlar dem? Om inte så kanske får jag bege mig till Värmland och kolla i sommar. :)

Västergötland har lite=)
Ang. odling så har jag haft adulta individer som husdjur i sommras och förra sommaren men jag avlade alldrig

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Västergötland har lite=)
Ang. odling så har jag haft adulta individer som husdjur i sommras och förra sommaren men jag avlade alldrig


Okej. Om du har dom igen i nästa sommar, så prova med murka björkved för de gärna lägga äggen på. Funkar för mig bara endast björk. Det var längesen. Men med nya metoder funkar vet jag inte.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Okej. Om du har dom igen i nästa sommar, så prova med murka björkved för de gärna lägga äggen på. Funkar för mig bara endast björk. Det var längesen. Men med nya metoder funkar vet jag inte.

Jag skippade inte aveln för att jag inte visste hur man gjorde, jag valde bort den bland avelsdjur då lövträdlöpare, vanlig streckspindel, trädgårdssnäcka och någon miliped jag ej minns namnet på m.m.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild