Trixie Cave sand. Hur används den?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

412
419
Hadara:

Har köpt massor av Trixie cave sand, liknande excavator sanden. Men hittar ingen info överhuvudtaget hur den ska användas. Ska den blandas med vatten, hur mycket isåfall? 

Det enda som står är att den hårdnar efter 20 timmar. Men ingenting om hur det ska blandas eller något, inget på Trixies sida heller. 


2
1
sulcata:
Jag har kört med excavator sanden, det blandas med vatten, men det saknas anvisningar även på den, så nån mängd står inte med, men blanda den tills den känns formbar men inte för lös, om det säger dig något.

40
24
jbjohansson:
Jag köpte en påse och använde till terrariet till mina hjälmgeckos. Innehållet var redan ganska fuktigt, men jag tyckte det blev lättare att arbeta med den om jag duschade den med blomsprutan. Det bästa tipset jag kan ge är att prova sig fram.
Tycker väl att "Excavator clay" från Zoomed är lättare att arbeta med, men slutresultatet blir bättre med Trixies Sand då jag upplever att den inte är lika grovkornig, se upp med torrsprickor dock.

412
419
Hadara:
jbjohansson skrev:
Jag köpte en påse och använde till terrariet till mina hjälmgeckos. Innehållet var redan ganska fuktigt, men jag tyckte det blev lättare att arbeta med den om jag duschade den med blomsprutan. Det bästa tipset jag kan ge är att prova sig fram.
Tycker väl att "Excavator clay" från Zoomed är lättare att arbeta med, men slutresultatet blir bättre med Trixies Sand då jag upplever att den inte är lika grovkornig, se upp med torrsprickor dock.


Ja dig hoppades jag svar från eftersom jag vet att du precis använt denna sand :) tack för tipset med blomsprutan.
hur undviker man lättast torrsprickor? 


412
419
Hadara:
sulcata skrev:
Jag har kört med excavator sanden, det blandas med vatten, men det saknas anvisningar även på den, så nån mängd står inte med, men blanda den tills den känns formbar men inte för lös, om det säger dig något.


Dåligt att det inte står något på nån av dom.. men tack ska testa :) 

184
132
C_corpse:
Hadara skrev:
Har köpt massor av Trixie cave sand, liknande excavator sanden. Men hittar ingen info överhuvudtaget hur den ska användas. Ska den blandas med vatten, hur mycket isåfall? 

Det enda som står är att den hårdnar efter 20 timmar. Men ingenting om hur det ska blandas eller något, inget på Trixies sida heller. 



Trixie sanden är, vad jag vet färdigblandad. Jag har inte gjort något mer än lagt in det i några av mina terrarium, låtit torka lite och sen lagt vanlig ljus sand ovanpå. Skorpionerna gräver för fullt i det och hårt blir det, så inga gångar rasar in.

40
24
jbjohansson:
Har tyvärr inte lyckats undvika torrsprickor helt...... Har haft ett par stycken bara och de var små, tycker dock inte att det ser bra ut.
Jag fyller igen mina med lite cave sand, det verkar funka bra.

412
419
Hadara:
C_corpse skrev:


Trixie sanden är, vad jag vet färdigblandad. Jag har inte gjort något mer än lagt in det i några av mina terrarium, låtit torka lite och sen lagt vanlig ljus sand ovanpå. Skorpionerna gräver för fullt i det och hårt blir det, så inga gångar rasar in.


Jaha där ser man! Då får jag testa som det är och om inte annat bara spraya lite. Kul att du är nöjd med den iaf! Jag köpte trixie ökensand i samma färg som jag ska ha över också :)

412
419
Hadara:
jbjohansson skrev:
Har tyvärr inte lyckats undvika torrsprickor helt...... Har haft ett par stycken bara och de var små, tycker dock inte att det ser bra ut.
Jag fyller igen mina med lite cave sand, det verkar funka bra.


Fylla med sand var smart iaf :) lite sprickor gör nog inget. Kanske kan ma  spraya lite på nytt och fylla annars

40
24
jbjohansson:
Hadara skrev:


Fylla med sand var smart iaf :) lite sprickor gör nog inget. Kanske kan ma  spraya lite på nytt och fylla annars



Ett annat bra tips är att pensla sprickorna med en blöt pensel som du doppar i cave sand och sedan "målar" på sprickan lite försiktigt. Hoppas du förstår hur jag menar, tycker det är lite svårt att förklara. Det har funkat kanonbra med båda typerna av sand som jag har provat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild