kaloula pulchra har gömt sig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

382
36
MariBarita:

Jag köpte min groda 5/2 och hon åt samma kväll innan hon gömde sig men jag har inte sett henne sen dess och nu är det den 11/2,  det har gått nästan 1 vecka.

Ska jag gräva fram henne eller avvakta några dagar till?


382
36
MariBarita:

Har fått svar på att man inte ska gräva fram dem, dock kom svaret för sent.

Grodan blev inte speciellt glad utan grävde helt sonika ner sig igen... men nu låter jag henne vara ifred i  ett tag och hoppas på att hon självmant kommer upp och äter


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Okej. Man blir ju allt lite orolig när man inte ser röken av dem i flera dagar.
Vad får den för foder?


382
36
MariBarita:

Hon åt 2 syrsor samma kväll som jag köpte den, det finns ytterliggare 2 syrsor i burken som fick vara kvar där.

Jag hade annars tänkt att ge henne samma mat som klockgrodorna får dvs spyflugor och daggmask som basföda...ibland syrsor och annat

Hon har inte ätit på över 2 veckor nu och det känns lite oroande.

Jag tänker släppa in lite flugor till henne när det har kläcks fram nya, deras surrande kanske kan locka fram henne.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ja, flugor lär man ju kunna ha "lösa".
Daggmask är ju lite värre med tanke på att de bara kommer gräva ner sig i botten.

Grodan kommer inte upp om du sprayar en massa då? De är väl kända för att gräva ner sig när det är torrt och vänta på regn.


382
36
MariBarita:

Jag har mellan 70-80% fuktighet i burken, jag har provat att bevattna där hon ligger utan resultat.

Tydligen är det inte ovanligt att de kan gräva ner sig i några veckor när de är stressade och rädda.

Hoppas att hon inte är vildfångad och att det är pga det som hon gömmer sig.


321
444
Daniel_S:

Det har inte med att den är wc att göra. Vilket den dock troligt är, men det spelar ingen roll i denna diskussion. Kaloula pulchra är en grävande art och håller sig ofta och gärna nedgrävda. Ett tips för få se sina djur oftare är att ha mycket gömslen. Desto fler gömställen desto oftare kommer grodorna fram är min erfarenhet. 

Att tänka på vid alla groddjur och reptiler också för den delen, gör aldrig något som kan stressa dem. Låt dem helt enkelt vara. Om du var ute efter en groda som du kan beskåda till och från så var inte Kaloula pulchra rätt art.


382
36
MariBarita:

Tja, jag tänker inte stressa henne mer men om jag inte har ser henne inom 1 månad så gräver jag nog fram henne igen, måste se om hon lever.

Hon har förtfarande inte ätit något sen den 5:e Feb,jag såg de 2 syrsorna för några dar sen. Jag har nu släppt in några spyflugor ihop om att hon triggas igång av deras surrande.

Som det är nu så håller jag terrariet fuktigt och låter henne vara men det börjar att kännas rätt oroväckande


321
444
Daniel_S:

Tror inte du behöver vara orolig, jag såg ALDRIG till mina...

Att tänka på, pulchrornas naturliga föda består till största del av myror, grodorna har väldigt små munnar, tänk på att använda mindre bytesdjur m.m.

För att säkerställa att din groda äter häll lite småsyrsor i en skål som du låter stå inne på nätterna och se om det minskat på morgonen. Ganska djup skål så inte syrsorna klättrar ur. Skålen gräver du ner en bit i substratet så grodorna ser ner i den när de är på marknivå. Därefter ser du om det minskar. 

Kan vara svårt att hitta en bra skål att hålla sysrsorna i, prova även små dubias och även maggots brukar kunna trigga matkärvande grodor har jag märkt.

 

 

 


382
36
MariBarita:

Den senaste veckan har "tråkgrodan" visat sig.

Jag har kommit fram till att det är en hane då han sjunger/kväker högt ibland.

Förra veckan var han på flugjakt och idag gav jag honom några maggots samt några vaxmottsfjärilar och 1 vaxmottslarv(som han faktiskt tog framför ögonen på mig!!) .

 

Jag hoppas verkligen att han har börjat visa sig för att han inte är lika livrädd för mig längre och inte för att han är sjuk eller så. han har klara och fina ögon och han verkar vara alert så mkt kan jag se iaf

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild