Adoptera mera! Hemlösa reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
624
Temla:
VictoriaLundberg. Ville bara säga att jag tycker det är en alldeles utmärkt idé. Fanns det liknande "hem" för reptiler skulle man kanske i större utsträckning undvika att folk släppte ut dom i naturen för att bli av med dom eller typ ställer dom i en låda utanför en djuraffär, eller bara lämnar in dem i en djuraffär - ibland halvt ihjälsvultna eller med andra skador. Sen är det upp till djurhemmet att (precis som hund- och katthem fungerar) se till så att djuren hamnar hos rätt människor och att de får korrekt information/utbildning innan djuren lämnas över samt uppföljning för att se att djuren sköts om. Djurhem gör ett fantastiskt arbete så varför skulle de inte kunna fungera med reptiler om det sköts rätt? Naturligtvis ska det inte heller vara gratis att få djur från hemmet, det är ju inte gratis på andra djurhem heller.  Jag tror på idén för jag har sett alldeles för mycket lidande när det gäller reptiler - det är precis som om en del tycker dom kan behandlas hursomhelst för att dom inte råkar ha en lika fullt utvecklad hjärna som andra djur. 

1228
464
leedragon:

LobsterPie skrev:
Jag vill bara kolla om jag har förstått din tanke rätt. 

Menar du att du skulle vilja se att det finns någon typ av reptilmotsvarighet till typ hund/katthem där folk kan lämna in djur de inte vill ha kvar för att "reptilhemmet" sen ska kunna hitta nya hem åt dem?

För jag gillar väl idén och tycker att det är en fin grej rent generellt. Men jag tror samtidigt att det, som tidigare nämnts, är stor risk att folk som inte har någon större koll på reptiler, skötsel och hantering kan ta hem ett djur för att det är "coolt" och eventuellt gratis (eller i alla fall billigt antar jag) och sedan misssköta det. Inte nödvändigtvis med flit såklart. För om ett djur hamnar i fel händer och får leva 10-15 år hos någon som missköter det så tror jag att det är bättre om man bara tar "sitt ansvar" och avlivar djur som man inte kan ha kvar pga olika anledningar om man inte kan få det sålt eller hitta nytt hem hos någon som har intresset.

Hoppas du/ni förstår hur jag menar :)




 

då är reptilhemmets uppgift att se till att människa som ska adoptera har de ekonimiska, utrymmemässiga, och kunskap som krväs för att ha djuren. en bakgrunds koll och målet är väl att hitta ett permanet hem åt reptilen. djurhemmet är mening att det ska vara den sista hembyte  för reptilen.  och det är väl det som är skillnaden mellan det och att sälja bort


1228
464
leedragon:
typ som när man adopterar en hund istället öfr att köpa den i kennelt.

334
289
LobsterPie:
leedragon skrev:


 

 

då är reptilhemmets uppgift att se till att människa som ska adoptera har de ekonimiska, utrymmemässiga, och kunskap som krväs för att ha djuren. en bakgrunds koll och målet är väl att hitta ett permanet hem åt reptilen. djurhemmet är mening att det ska vara den sista hembyte  för reptilen.  och det är väl det som är skillnaden mellan det och att sälja bort


Jo visst,  men hur kan man försäkra sig om att personen har det? Ska man ha med sig lönespecifikation och planlösning på lägenheten? 

Jag säger inte det här för att bråka eller sätta mig på tvären. Utan jag är mest nyfiken på hur det ska gå till. Man har ju faktiskt egentligen ingen makt alls över hur ett djur får det när det har bytt hem, tyvärr. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
LobsterPie skrev:

Jo visst,  men hur kan man försäkra sig om att personen har det? Ska man ha med sig lönespecifikation och planlösning på lägenheten? 

Jag säger inte det här för att bråka eller sätta mig på tvären. Utan jag är mest nyfiken på hur det ska gå till. Man har ju faktiskt egentligen ingen makt alls över hur ett djur får det när det har bytt hem, tyvärr. 


Man kan se till att köparen vet vad den ger sig in på genom att ställa ett par frågor om hur terrariet ser ut, om de har koll på vad foder kostar och var de kan få tag på det m.m. Man får helt enkelt "känna av" hur personen som vill köpa djuret är och göra en bedömning utfrån det. Svårare än så är det egentligen inte och det bör väl egentligen gälla var än djuret säljs ifrån.

Sen om det skulle fungera i praktiken med ett "reptilhem" har jag ingen aning om, men det känns svårt att få det att fungera ekonomiskt eftersom det är såpass få med intresset och därav är risken att man fyller upp ens kapaciteter med t.ex. vattensköldpaddor och sen händer inget mer.

1228
464
leedragon:

LobsterPie skrev:

Jo visst,  men hur kan man försäkra sig om att personen har det? Ska man ha med sig lönespecifikation och planlösning på lägenheten? 

Jag säger inte det här för att bråka eller sätta mig på tvären. Utan jag är mest nyfiken på hur det ska gå till. Man har ju faktiskt egentligen ingen makt alls över hur ett djur får det när det har bytt hem, tyvärr. 


 

jo man skulle kunna göra så. vet det är så det går till när man adopterar en hund i usa iallafal.


143
154
TerraBygg:
Jag tycker att tanken är bra men...

Om man bortser från pris/nya ägare, etc. och fokuserar på det mer praktiska så ser jag 3 problem.

1) Sjukdomar
Man skulle behöva ha karantän, inte bara en utan flera. Om te.x en orm varit i karantän i 3 månader går det inte att hur som helst sätta in nya djur i samma rum.

2) Vanliga djur/"Skräpdjur" (menar inte att det är fel på djuren, bara att det är djur som ingen vill ha eller är vanliga)
Risken finns att det uteslutande skulle bli normalfärgade kungspyton, skäggagamer, normalfärgade leopardgeckos samt ormar som blivit 2 meter eller mer som lämnades in... Om det är svårt för privatpersoner som har tid att annonsera ofta att bli av med dem så tror jag inte att det blir lättare för ett "reptilhem".

3) Foderkostnader
För att något sånt här skulle gå att driva i längden måste det gå med vinst (eller iallafall inte med mkt förlust). Foder till ormar behöver inte nödvändigtvis springa upp i gigantiska kostnader, även om det kostar en del, men tänk te.x om det är 20 vuxna skäggagamer som lämnats in, det går åt en hel del dubia o grönsaker. I början finns säkert eldsjälar som lägger lite egna pengar men förr eller senare måste det komma in lite pengar och har man då bara "skräpdjur" så blir det inte mkt pengar.

334
289
LobsterPie:
Chris74 skrev:
Jag tycker att tanken är bra men...

Om man bortser från pris/nya ägare, etc. och fokuserar på det mer praktiska så ser jag 3 problem.

1) Sjukdomar
Man skulle behöva ha karantän, inte bara en utan flera. Om te.x en orm varit i karantän i 3 månader går det inte att hur som helst sätta in nya djur i samma rum.

2) Vanliga djur/"Skräpdjur" (menar inte att det är fel på djuren, bara att det är djur som ingen vill ha eller är vanliga)
Risken finns att det uteslutande skulle bli normalfärgade kungspyton, skäggagamer, normalfärgade leopardgeckos samt ormar som blivit 2 meter eller mer som lämnades in... Om det är svårt för privatpersoner som har tid att annonsera ofta att bli av med dem så tror jag inte att det blir lättare för ett "reptilhem".

3) Foderkostnader
För att något sånt här skulle gå att driva i längden måste det gå med vinst (eller iallafall inte med mkt förlust). Foder till ormar behöver inte nödvändigtvis springa upp i gigantiska kostnader, även om det kostar en del, men tänk te.x om det är 20 vuxna skäggagamer som lämnats in, det går åt en hel del dubia o grönsaker. I början finns säkert eldsjälar som lägger lite egna pengar men förr eller senare måste det komma in lite pengar och har man då bara "skräpdjur" så blir det inte mkt pengar.



Du glömde vattensköldpaddor :p

124
17
Vincentc:
VictoriaLundberg skrev:


Gratis har jag aldrig tänkt att det ska vara! 

men Vad är skillnad om det kostar? det är samma som sälja bara med bättre namn
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild