Ljus till skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

6
1
1971:

Har ett terrarium, som är tänkt för en skäggagam, har en dubbel lysrörsramp med Repti Glo 10.0 40 w. Behöver jag byta båda rören var 6:e månad eller kan jag köra snålvarianten och bara byta ett rör varannan gång??


51
8
Rochkan:

Orsaken till att du byter ut rören är ju för att UV-mängden avtar hela tiden.
Så då undrar jag varför kör du inte bara en singelramp om du bara ska köra med ett rör som har "full"effekt :) ?


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

hur högt e terrariet?


6
1
1971:

Terrariet är 63 cm men jag tänkte fixa en solplats där det är c:a 40 cm. Anledningen till att jag har dubbelramp är att det var så när jag köpte det och eftersom rören inte direkt är gratis, så undrade jag om ett rör med full styrka räcker.


51
8
Rochkan:

Ja det gör det :)


456
200
isdrake:

Skippa uv-rören och kör på vanliga daglysrör istället. Detta kommer ge mycket bättre ljus. Om det går så sätt gärna reflektorer på också. Som uv-källa gör du bäst i att använda en kombinerad uv/värmelampa (helst av märket Solar Raptor).

Att använda uv-rör både som uv-källa och ljuskälla blir lite pannkaka då dom vare sig ger bra visuellt ljus eller speciellt mycket uvb. ^^ 


9
0
Nyp0Ns0pp0sauruS:

Till min skäggagam har jag både en värmematta och 2 st täjstenar som blir perfekt varma och håller värmen under hela natten, sen en lampa som avger ljus och värme. Perfekt för honom :)


6
1
1971:

Okej. Tack för alla svar/råd. Ska kolla upp dagljusrör och värmelampa.


225
4
ia_:

Observera att det skall vara en värmelampa med UV-ljus. Bara så du inte missar på någon liten detalj. =D


456
200
isdrake:

Att bara ha en lampa till en skäggis låter inte speciellt optimalt Nyp0Ns0pp0sauruS. Eller missförstod jag hur du menade? 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild