Bitande syrsa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
11
Blomman:
Varje dag hittar jag någon syrsa som är på rymmen och jag fångar in dom för att sedan slängas in till grodorna eller ödlorna. Men igår när jag plockade upp en så bet den och det gjorde ont som fan och därefter kliade det en lång stund efter där den bet. Nu blev jag bekymrad om syrsorna kan skada mina husdjur vid utfodringen. Är det någon som fått sina terrariedjur skadade av syrsor? 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Många brukar byta till kackerlackor då de inte bits, luktar, rymmer eller är kanibaler.

1275
1724
Falk:

Syrsor  som inte äts upp efter någon timme ska ut! =)

Det är rovdjur som kan skapa stress om dom biter djuren


24
7
Babycurus:
Vilket är det bästa foderdjuret som kan ersätta dessa syrsor? Tänkte främst till skorpioner. Funderar på kackerlackor, men vill inte ha några som smiter och bygger kolonier i bostaden. Tacksam för svar.

306
101
thatreptileguy:
Babycurus skrev:
Vilket är det bästa foderdjuret som kan ersätta dessa syrsor? Tänkte främst till skorpioner. Funderar på kackerlackor, men vill inte ha några som smiter och bygger kolonier i bostaden. Tacksam för svar.

Dubia kackerlackor,  dem kan inte klättra på hala ytor som glas/plast och dem är väldigt bra foder till djuret. 

154
87
MaryJanee:

Babycurus skrev:
Vilket är det bästa foderdjuret som kan ersätta dessa syrsor? Tänkte främst till skorpioner. Funderar på kackerlackor, men vill inte ha några som smiter och bygger kolonier i bostaden. Tacksam för svar.

Jag tycker Blatta lateralis (ryssar)  utan tvekan är det bästa för skorpioner! Dom är inte lika näringsrika och feta som dubia= skorpionerna inte blir tjocka på direkten. Iomed att deras föda i naturen inte är så värst näringsrik blir dom ofta blir feta av "bra" foderinsekter.

Ryssar förökar sig dock bra i vårat klimat, så det kan bli jobbigt om dom börjar rymma :P


24
7
Babycurus:
MaryJanee & thatreptileguy: Tack för era svar! Förstår att det finns olika uppfattningar i frågan.

Jag kommer till en början att testa Dubia för att senare även testa ”ryssarna”, Blatta lateralis. Men till dess måste jag hitta en idiotsäker lösning för att helt undvika rymningar.

184
132
C_corpse:
Babycurus skrev:
MaryJanee & thatreptileguy: Tack för era svar! Förstår att det finns olika uppfattningar i frågan.

Jag kommer till en början att testa Dubia för att senare även testa ”ryssarna”, Blatta lateralis. Men till dess måste jag hitta en idiotsäker lösning för att helt undvika rymningar.


Vad har du syrsorna i?  Till syrsorna här hemma har jag bara en vanlig petbox med lite äggkartong i. Har aldrig haft någon som smiter. 

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Falk skrev:
Syrsor  som inte äts upp efter någon timme ska ut! =)

Det är rovdjur som kan skapa stress om dom biter djuren


 

Vad intressant, var inte medveten om att syrsor är rovdjur. När flyttades de ifrån Orthoptera till Carnivora?

Jag har alltid satt de i facket som herbivora med inslag av saprofagi.


1275
1724
Falk:
McPede skrev:

 

Vad intressant, var inte medveten om att syrsor är rovdjur. När flyttades de ifrån Orthoptera till Carnivora?

Jag har alltid satt de i facket som herbivora med inslag av saprofagi.





Ok jag använde fel uttryck, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Men till syvende så kan dom bitas i vilket fall

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild