Hjälp med könsbestämning Mysksköldpaddor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
2
Fia81:
Vi behöver hjälp att könsbestämma våra två Mysksköldpaddor.

Vi har precis tagit över dom och vet inte så mycket mer än att dom är runt 4 år gamla och ca 10 cm.

Då dom inte kommer helt överens (såg vi först hemma) har vi nu delat på dom så länge. Den ena kommer att omplaceras.

Här kommer några bilder. Boris är lite större än Igor och dom ska ha gått tillsammans sedan dom var små.

Blir jätte glad om någon kan hjälpa oss med detta :)


156
224
Akesson:
Även om min erfarenhet av myssköldpaddor är begränsad så skall hanar ha en längre svans kontra honorna som då skall ha en kortare svans.
Så en ren gissing baserat på det så är det möjligtvis ett par som du har ?!
Hoppas det är till nytta

7
2
Fia81:
Tack för svar :) Jag det är min gissning också efter att ha lusläst internet. "Boris" ser ut att kunna vara en "hona" och "Igor" en hane. "Igor" är då antagligen könsmogen medans "Boris" inte är de än... hoppas jag! Men jag behöver vara helt säker på detta, då honan i så fall kommer behöva en landdel med grävbar sand mm.

156
224
Akesson:
Landdel behövs oavsett. Sköldpaddorna måste ha någonstans där dom kan gå upp o sola o torka på annars får dom skalsjukdomar

7
2
Fia81:
Ja absolut behöver alla en landdel. Men grävbar sand är speciellt viktigt om det är honor, då dom kan behöva lägga ägg även om äggen inte är befruktade. Hanarna tycker säkert det är trevligt också, men i deras fall är det inte lika viktigt med just en grävbar landdel :)

156
224
Akesson:
Fia81 skrev:
Ja absolut behöver alla en landdel. Men grävbar sand är speciellt viktigt om det är honor, då dom kan behöva lägga ägg även om äggen inte är befruktade. Hanarna tycker säkert det är trevligt också, men i deras fall är det inte lika viktigt med just en grävbar landdel :)


Precis, det jag menade var att erbjuda sköldpaddorna möjligheten o miljön oavsett :)

7
2
Fia81:
Helt rätt :) Jag kommer självklart att rekommendera det till den nya ägaren, för den sköldpaddan som ska omplaceras, men om det är en hona så blir det ett krav. För paddan som stannar hos oss finns redan grävbar landel mm :) 

7
2
Fia81:
Det kan också vara två honor... Fy vad svårt det är att se. Någon som vet om det finns någon uppfödare av mysk i Sverige? Annars får jag kontakta en veterinär som arbetar med reptiler. 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Det är två honor, hanarna har betydligt längre svansar. 
www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.terrapin-info.co.uk%2Fimages%2FID%2Fcommon.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.terrapin-info.co.uk%2Fidentification.php&docid=f-lE8Tf8TEVBoM&tbnid=lmcO66RtKuYXBM%3A&w=700&h=437&client=ms-android-samsung&bih=560&biw=360&ved=0ahUKEwiG-afzuoXPAhVMP5oKHYCjDssQMwghKAUwBQ&iact=mrc&uact=8

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Definitivt två honor.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild