Förbjudet från och med den 3 augusti 2016

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
1
1
snapperturtle78:
Rödörad och gulbukad samt gulörad vattensköldpaddor är förbjudet att skänka eller säljas antingen behåller man dom eller avlivar jordbruksverkets regler från 3 augusti 2016

1
1
hejhopp:
Jag tolkade reglerna lite annorlunda. Från och med i år är förbjudet att avla på dessa arter. Först från augusti 2017 är det förbjudet att skänka och sälja.

Så om man inte vill ha kvar sin sköldpadda till ålderns höst så bör man hitta ett nytt hem åt den innan det är för sent ;)

2966
1645
Hoggaforfan:
hejhopp skrev:
Jag tolkade reglerna lite annorlunda. Från och med i år är förbjudet att avla på dessa arter. Först från augusti 2017 är det förbjudet att skänka och sälja.

Så om man inte vill ha kvar sin sköldpadda till ålderns höst så bör man hitta ett nytt hem åt den innan det är för sent ;)

Det är tillåtet för kommersiella ägare (djuraffärer) att under 1 år sälja av sig sitt lager medans för privatpersoner verkar ha alternativet att avliva eller behålla.

www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=586

4
1
LizLood:
Står ju även att det är förbjudet att hålla...menas det att man inte får ha kvar dem efter den om man har sådana? för så tolkade jag texten men kan absolut ha förstått den fel.

2966
1645
Hoggaforfan:
LizLood skrev:
Står ju även att det är förbjudet att hålla...menas det att man inte får ha kvar dem efter den om man har sådana? för så tolkade jag texten men kan absolut ha förstått den fel.

Du har tolkat fel, du får behålla djuret du har.

skrev:
 Icke-kommersiella ägare: Man får behålla djuret/växten tills djuret/växten dör av naturliga skäl under förutsättning att arten fanns hos ägaren innan arten fördes upp på unionsförteckningen. Däremot får de som sagt inte säljas, förflyttas eller ens reproduceras

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Du har egentligen inte feltolkat något. Man får inte hålla den aktuella arten längre MEN det görs undantag för de djur som redan fanns i din ägo när lagen trädde i kraft.

32
57
TrumPeter:

Hej!

Här står allt:

www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Ovriga-vagledningar/Invasiva-frammande-arter/Fragor-och-svar-rodorad-gulbukad-och-gulorad-vattenskoldpadda/3

 

1. Vad innebär den nya lagstiftningen?
Rödörad, gulbukad och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta) har uppförts på Kommissionens förteckning över invasiva främmande arter av unionsbetydelse, som trädde i kraft den 3 augusti 2016. Det innebär bland annat att det numera är förbjudet att hålla rödörad, gulbukad och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta). Andra sköldpaddsarter omfattas inte av förordningens restriktioner.

2. Är det tillåtet att fortsätta ha sköldpaddan som husdjur, även om den listas som en invasiv främmande art?
Om ett exemplar av rödörad, gulbukad eller gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta) fanns hos en icke-kommersiell ägare (till exempel en privatperson) innan den 3 augusti 2016 kan ägaren ha kvar sällskapsdjuret tills det dör av naturliga orsaker, förutsatt att särskilda övergångsbestämmelser är uppfyllda.

Följande övergångsbestämmelser måste uppfyllas för att du ska kunna behålla djuret:

Djuret fanns hos dig innan den 3 augusti 2016.
Alla lämpliga åtgärder har vidtagits för att se till att sköldpaddan inte kan reproducera sig eller slippa ut.
Djuret finns i sluten förvaring*.
Om kraven ovan uppfylls är det tillåtet att fortsätta ha kvar ett exemplar av rödörad, gulbukad eller gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta) som sällskapsdjur. Uppfylls inte dessa krav får du inte behålla djuret.

*Sluten förvaring = hållande av en organism i slutna anläggningar från vilka organismen inte kan slippa ut eller spridas.

3. Får jag som privatperson sälja min sköldpadda efter den 3 augusti 2016?
För dig som privatperson är det från och med den 3 augusti 2016 förbjudet att sälja vidare rödörad, gulbukad och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta). För innehavare av kommersiella lager gäller särskilda övergångsregler för att få sälja djuren vidare under en viss tid efter förbudet, dessa gäller inte för dig som privatperson.

4. Vilka övergångsregler gäller för innehavare av kommersiella lager?
För innehavare av kommersiella lager (till exempel grossist eller zoobutik) finns det en övergångsbestämmelse som gör det möjligt att fortsätta sälja eller överföra levande exemplar till privatpersoner under ett år från det att arten förts upp på förteckningen. Detta gäller endast om exemplaren förvaras och transporteras i sluten förvaring och alla lämpliga åtgärder vidtas för att se till att de inte kan reproducera sig eller slippa ut.

Det är endast innehavare av kommersiella lager som genom övergångsbestämmelserna tillåts att under en övergångstid bland annat sälja vidare exemplar av en uppförd art.

5. Får jag köpa en sköldpadda idag?
Eftersom det finns övergångsbestämmelser för innehavare av kommersiella lager som gör att de kan sälja sina djur vidare under en övergångsperiod, bedömer Naturvårdsverket att det är tillåtet för en privatperson att, under vissa förutsättningar, köpa eller på annat sätt få tillgång till en av dessa sköldpaddor.

Det är endast tillåtet att köpa sköldpaddan av en innehavare av ett kommersiellt lager (till exempel handlare som zoobutik eller liknande) eftersom övergångsbestämmelserna under övergångsperioden inte gäller för privatpersoner. Det är alltså inte längre tillåtet för dig att köpa en sköldpadda från en privatperson.

Är det tillåtet att fortsätta ha sköldpaddan som husdjur, även om den listas som en invasiv främmande art?

6. Kan jag som uppfödare sälja mina sköldpaddor vidare?
Det är sedan den 3 augusti 2016 inte tillåtet att avsiktligt låta exemplar av rödörad, gulbukad och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta) reproducera sig inom EU, inte heller i sluten förvaring. Du får alltså inte längre bedriva någon uppfödning av rödörad, gulbukad och gulörad vattensköldpadda (Trachemys scripta).

En privatperson som är uppfödare kan troligtvis inte betraktas som innehavare av ett kommersiellt lager och därigenom omfattas av de övergångsbestämmelser som gäller för innehavare av kommersiella lager. Om uppfödaren omfattas av övergångsbestämmelserna beror på verksamheten ifråga och en bedömning bör ske i varje enskilt fall.

Mer information
Vägledning om invasiva främmande arter
Sidan senast uppdaterad: 31 augusti 2016Sidansvarig: Sara Hommen

- - -

Under punkt 5 framgår klart att man som privatperson kan köpa djur i affär men inte av annan privatperson!

Det betyder ju också att en privatperson sen 160803 är förbjuden att sälja sitt djur (Punkt 3)!

 

mvh / Peter

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild