Sälja sköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Nilan19:
kan man sälja en Leopardsköldpadda utan CITES intyg?

214
333
MartinJ:
Efter en minutsnabb googling skulle jag säga "Ja", då Stigmochelys pardalis inte verkar finnas listad i någon av CITES-bilagorna (eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1320&qid=1419847540649&from=SV).

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
CITES 2 på dom. 

214
333
MartinJ:
Westman, var hittar du detta? Jag kan inte hitta arten listad i dokumentet ovan. Jag kan inte heller hitta arten i bilagorna från CITES egna hemsida ( cites.org/eng/app/appendices.php ) (förutsatt att jag har rätt artnamn).

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Alla i familjen Testudinidae är på minst cites II och därmed appendix B? Därmed också leopardsköldpaddan (då den inte finns i cites I). 

Kolla på länken MartinJ länkar till ovan. 

196
268
NickeJ89:
Precis som Fredriko skriver så är alla i Testudinidae-släktet minst CITES B, sen finns det några undantag som är CITES A.

214
333
MartinJ:
Fredriko skrev:
Alla i familjen Testudinidae är på minst cites II och därmed appendix B? Därmed också leopardsköldpaddan (då den inte finns i cites I).


NickeJ89 skrev:
Precis som Fredriko skriver så är alla i Testudinidae-släktet minst CITES B, sen finns det några undantag som är CITES A.


Vilken miss av mig! Jag kollade endast släktet, och det slog mig aldrig att kolla om hela familjen var listad. Jag skyller på temporärt hjärnsläpp.

Jag tar tillbaka det jag sa och ber om ursäkt till OT. Hoppas det inte mitt felaktiga påstående hann skapa för mycket problem.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:
MartinJ skrev:
Westman, var hittar du detta? Jag kan inte hitta arten listad i dokumentet ovan. Jag kan inte heller hitta arten i bilagorna från CITES egna hemsida ( cites.org/eng/app/appendices.php ) (förutsatt att jag har rätt artnamn).


Ska se om jag hittar det igen



214
333
MartinJ:
Westman skrev:


Ska se om jag hittar det igen



Tack, men frågan har redan besvarats ovan av Fredriko samt NickeJ89. Jag letande endast på släktes- och artnivå, när det i själva verket är beskrivet som så att alla arter i familjen Testudinidae är listade enligt minst B ( "Testudinidae spp. (Except the species included in Appendix I)", för att citera dokumentet).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild