Pandinus imperator parning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

184
132
C_corpse:
Jag har två stycken kejsarskorpioner, hane och hona som är strax över ett år gamla. 

Tanken är väl att försöka få fram en kull eller två då jag är helt såld på dessa djur och vill ha fler men har lite funderingar angående parningen som jag inte hittat svar på.

1. När blir dom könsmogna? 

2. Hur lång tid tar det från parning tills det att det föds några ungar? Läst att det kan ta flera år innan där kommer några, stämmer detta?

3. Bör honan lägga på sig en del vikt innan parning? Läst en del om ödlor att dom bör komma upp lite i vikt så tänkte om det är något liknande här som krävs. 

För tillfället bor dom i vars ett terrarie men jag ska köpa ett större på expo syd. Innan dom släpps ihop kommer jag se till så att dom är mätta och belåtna.

Vet någon om det finns några speciella böcker om just kejsarskorpioner att köpa någonstans? 

/ Kim

1275
1724
Falk:
kolla på krypforumet =)

184
132
C_corpse:
Falk skrev:
kolla på krypforumet =)


Tycker den sidan är rörig som tusan. Får knappt fram något när man söker men folk rekomenderar ändå den sidan hela tiden..

1275
1724
Falk:

Där finns allt man behöver

 

Sök:

kryp.forum24.se/search.php?mode=results


1275
1724
Falk:

kan iaf ge några halvtasktiga svar då skorpioner inte riktigt är min grej.

 

Vet inte exakt hur många ömscykler dom behöver gå igenom för att bli könsmogna men det tar iaf flera år innan dom är adulta.

Reptiler och leddjur är inte samma sak så nej, hon behöver inte lägga på sej vikt nödvändigtvis.

Dom kan gå i samma om det finns en god tillgång på gömställen.

Exakt hur länge dom är gravida vet jag inte men ifall det blir ungar så måste man ta dom direkt när dom kliver av moderns rygg.


184
132
C_corpse:
Falk skrev:
kan iaf ge några halvtasktiga svar då skorpioner inte riktigt är min grej.

 

Vet inte exakt hur många ömscykler dom behöver gå igenom för att bli könsmogna men det tar iaf flera år innan dom är adulta.

Reptiler och leddjur är inte samma sak så nej, hon behöver inte lägga på sej vikt nödvändigtvis.

Dom kan gå i samma om det finns en god tillgång på gömställen.

Exakt hur länge dom är gravida vet jag inte men ifall det blir ungar så måste man ta dom direkt när dom kliver av moderns rygg.




Okej. Ja att det inte är samma som reptiler vet jag ju men tänkte det var lika bra att kolla om de va något liknande med skorpioner. 

Gömställen kommer det finnas gott om i det nya terrariet dom ska få efter helgen. 

Okej. Ja att man ska ta ungarna då har jag koll på. 

45
68
Jimmy_S:
Dem är könsmogna vid ca 2 år. Och efter en lyckad parning  så kommer ungarna efter  6-10 månader. 

184
132
C_corpse:
N1nja skrev:
Dem är könsmogna vid ca 2 år. Och efter en lyckad parning  så kommer ungarna efter  6-10 månader. 


Tack!

1275
1724
Falk:
Är rätt säker på att det tar minst 4år innan dom är könsmogna då det är en långsamtväxande art

45
68
Jimmy_S:
Är ganska säker på att det tar ca 2 år eftersom jag själv har fått ungar från en hona som var ca 2 år :) Dock har jag läst och hört att det ibland kan ta upp till 6 år för vissa så det verkar vara lite olika. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild