Tjocksvansgecko ägg??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

151
77
Firemon:

köpte ett par afrikanska tjocksvans geckos i julas och nu har honan lagt ägg...

Vart lite överaskad av det och är inte 100% påläst.

Så behöver lite tips om temp/fuktighet osv för en lyckad kläckning.

Har googlat lite å fått fram lite olika så därför hoppas jag nu på er mina vänner att ni har tips så att min dotter kan bli den lyckligaste tjejen (hon är ägare till djuren :) )


151
77
Firemon:

nån som vet?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Temperaturen kan vara rätt så varierande. Desto varmare desto snabbare kommer äggen att kläckas. Könfördelningen påverkas även utav temperaturerna, och har man lägre temperaturer är det oftast fler honor som kläcks än hanar.
Vad gäller fuktigheten så är det inget jag har i siffror, eller vet hur man skulle mäta det.
Men det ska vara fuktigt men inte blött. Om du tar upp substrat med händerna så ska det inte rinna vatten ifrån det, men det ska självfallet vara fuktigt.

Lite ventilation bör finnas så att det inte börjar mögla, samtidigt som det inte får torka ut.

Det finns ett faktablad här på terrariedjur.se med följande information:
"I 26,5°C blir alla honor och i 32°C blir alla hanar. I teorin blir det blandade kön i 29°C värme"


151
77
Firemon:

Tack Anders, ja det är ungefär det jag har googlat fram :)
Hoppades att nån med svart bälte i geckouppfödning kunde kanske ge mej lite tips ;)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hehe, svart bälte har jag definitivt inte men har blivit ett gäng leopardgeckoungar för ett par år sedan :)
Nu har jag dock inga geckos alls längre, utan satsar mer på grodor. Men geckos är nog något jag definitivt kommer skaffa i framtiden igen.

Släng gärna upp lite bilder på äggen och hur äggkläckaren ser ut.

För övrigt så när mina leopardgeckos la ägg för första gången hade jag en del panik och körde med våtkläckare den första veckan för att sedan byta till torrkläckare för att lättare hålla koll på temperaturen.
På grund av bytet så fick geckosarna ett väldigt annorlunda mönster. (Finns bilder i mitt galleri)


151
77
Firemon:

aha jag men då låter det ju som du har koll ;)

Jag har en exoterra incubator, den som ser ut som ett litet kylskåp med glasdörr.

ska försöka fixa lite kort i morrn, hon la 2st ägg 1 va kanonfint medans 1 va lite mjukare så är lite osäker på det men vet sen tidigare att man kan aldrig räkna bort ett ägg bara för att det inte e "snyggt"

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild