Snäckor som foder till ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Crippa skrev:
Sniglar med skal är nyttigt så varför skulle man inte kunna ge dom några ibland för att öka variationen i maten? Eftersom de är växt samt köttättare hade jag nog gett sniglar om jag haft några hemma!


Snäckor är et utmärkt foder för djur som klarar av att äta dem. Klarar skäggagamen av att krossa skalen så kan den väl få snäckor. Men snäckätare som blåtungor har mycket kraftigare käkar och helt andra tänder än skäggagamer. Man kan ju rensa snäckorna men det känns som mycket jobb.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

504
396
Crippa:
Kan de äta hårda kackisar så klarar de nog av mindre snäckor =)

1159
624
Temla:
Crippa skrev:
Kan de äta hårda kackisar så klarar de nog av mindre snäckor =)



Det är väl rätt stor skillnad på kackerlackors skal och snäckors?

Personligen skulle jag inte ge mina skäggisar snäckor, dels för att jag inte vill experimentera och dels så ingår dom inte i deras naturliga föda. Snäckor har också en tendens att vara slemmiga och det har jag läst inte ska vara bra för skäggagamer och skulle tydligen kunna orsaka problem. Men det är bara min åsikt och jag är ingen expert på vare sej detta eller nåt annat rörande reptiler. :)

504
396
Crippa:
Temla skrev:



Det är väl rätt stor skillnad på kackerlackors skal och snäckors?

Personligen skulle jag inte ge mina skäggisar snäckor, dels för att jag inte vill experimentera och dels så ingår dom inte i deras naturliga föda. Snäckor har också en tendens att vara slemmiga och det har jag läst inte ska vara bra för skäggagamer och skulle tydligen kunna orsaka problem. Men det är bara min åsikt och jag är ingen expert på vare sej detta eller nåt annat rörande reptiler. :)


En skäggagam har säkert ett starkare bett än vad många tror! Slemmet låter inte särskilt farligt, jag ger mina sköldpaddor sniglar och har aldrig haft något problem, däremot kan de hitta sånt i det vilda. Nu pratar vi väl små snäckor? Ser inget problem med att ge det till en skäggagam...

2966
1644
Hoggaforfan:
Enligt en mängd forumposter och videos så kan en skäggis, resnt fysiskt, äta snäckor utan problem.
Sen om det är bra eller ej vet jag inte, kan bero på snäckarten då slemmet är olika på olika arter, själva snäckan i sig är oftast bra mat för de flesta djur.

9
10
Berglund:
Gammal tråd men jag tycker denna var intressant. Jag har fått för mig att jag läst någonstans att skäggagamer i det vilda tillgodoser sitt kalkbehov med bland annat snäckor. Jag hittar inte detta och kan ha fel, men det känns som att kalkmässigt borde snäckor i så fall vara jättebra att äta lite då och då om de gillar det eller?
Sedan stod det i matlistan här på forumet att viltfångade snäckor kan innehålla parasiter. Stämmer det för skäggagam? Det mesta man läser annars är ju att det inte finns några parasiter i sveriges natur som ger sig på skäggagamer, eller?

101
91
Trypto:
Jag är med i en stor snäckgrupp (8000+ medlemmar) på facebook och som snäckägare stöter man regelbundet på problemet med missade kullar på några hundra ägg som råkat kläckas. I sagda grupp råder det enig konsensus om att skäggagamer inte bör äta snäcklingar eller ägg då de "inte kan bryta ned dem" och "de kan orsaka skador i mag-tarmsystemet". Huruvida detta är sant eller inte kan jag inte svara på då jag inte kan något om nutrition hos ödlor, men tänkte att det kunde vara ett relevant inlägg i diskussionen ifall någon sitter på mer info. Däremot verkar de flesta i denna grupp anse att det är okej för skinkar att äta snäckor.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Trypto skrev:
Däremot verkar de flesta i denna grupp anse att det är okej för skinkar att äta snäckor.



Snäckor ingår i skinkars naturliga diet i det vilda så det rekomenderas ofta att man ger det :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild