Vad är det här för fjäril?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
150
SunshineGeckos:
Den här hade flugit  vilse i min lägenhet,  så jag fångade och släppte ut den.  

Den  var så vacker med det gula under vingarna,  någon som vet vad det är för något? 

 

En ganska stor sak dessutom!


953
1840
peter54:
Vinkelbandat ordensfly (Catocala nupta) är min gissning.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Leverbrunt bandfly (Noctua comes) tror jag.

93
72
RainbowVess:
[quote=azeam]Leverbrunt bandfly (Noctua comes) tror jag.[/quote

Ser mycket lik ut! Du har min röst!


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag har alltid trott att "fjärilarna" på natten heter malar :) Men kanske finns även nattaktiva fjärilar?? 

Jag blev bara nyfiken :) 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:
Jag har alltid trott att "fjärilarna" på natten heter malar :) Men kanske finns även nattaktiva fjärilar?? 

Jag blev bara nyfiken :) 


Arter inom grupperna mätare och spinnare är nattaktiva, men även vissa sorters malar är det.

214
333
MartinJ:
Jonas_ skrev:
Jag har alltid trott att "fjärilarna" på natten heter malar :) Men kanske finns även nattaktiva fjärilar?? 

Jag blev bara nyfiken :) 



Ofta kallas mycket riktigt nattaktiva fjärillar för malar, till den grad att man ofta hör frasen "Det är en mal, inte en fjäril". Vill man gå ner på djupet så är en "fjäril" en art inom ordningen Lepidoptera. I den ordningen finns en överfamilj som på svenska heter Malfjärilar (Tineoidea), vilka innefattar familjen Äkta malar (Tineidae). Så, bara för att det är en mal, betyder det inte att det är inte en fjäril (precis som att en huggorm även är en orm). Angående "nattfjärilar" så är det inte en taxonomiskt grupp, utan snarare en benämning på alla fjärilar som oftast är aktiva på natten.

953
1840
peter54:
Jonas_ skrev:
Jag har alltid trott att "fjärilarna" på natten heter malar :) Men kanske finns även nattaktiva fjärilar?? 

Jag blev bara nyfiken :) 



Jag har åtminstone sedan tioårsåldern när jag började samla fjärilar, bara kallat de som man la ut malkulor mot i garderoben för mal, alla övriga för nattflyn eller nattfjärilar. ;)

En del av "nattfjärilarna är ju fantastiskt vackra, särskilt ordensflyn och många spinnare, som den här björnspinnaren till exempel, inget jag vill kalla "mal".

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Tack för alla svar angående malar och nattfjärilar, jag lärde mig en del. :) 

305
150
SunshineGeckos:
Av era gissningar måste jag nog säga att leverbrunt bandfly liknar den jag hittade faktiskt. 
Är dock inte 100 %  på om det är den då min var mer grå än brun (  googlade på artnamnet).  




Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild