Annorlunda ritualer Vildaste latinamerika

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
273
341
Jubari:

Satt och kollade på vildaste Latinamerika för någon dag sedan. Då handlade en del utav avsnittet om ett folkslag som hade någonslags ritual som män gjorde flera ggr i livet. De jagade "Bullet ants" namn? som tydligen ger ett väldigt hemskt stick, att bli stungen kunde jämföras med att bli skjuten av en pistol. Iallafall, dessa människor  bedövade myrorna och satte de i en slags handske som de virkat ihop med taggen inåt. Därefter skulle man stoppa in händerna i dessa handskar när myrorna kom igång igen, och de var då förstås förbannade och detta skulle man göra i ungefär 10 minuter om jag minns det rätt, killarna blev rejält plågade.

Någon mer som har sett någon liknande ritual eller hört om något? Tyckte det var ganska intressant att se :) Annars vet någon namnet på myran, latinska då förstås och hur pass starkt gift har den egentligen?

Hängde inte med sådär jättebra, var ganska trött när jag såg det, iallafall verkade helt galet :P


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

är du säker på att du inte kollade på jackass eller nått? :P haha 


1660
774
fluffis:

Jag kollade också på den dokumentären. Helt galet! :) Du glömde berätta att de blåste rök på kulmyrorna för att göra dem riktigt förbannade innan killarna fick på sig handskarna! :)

Jag googlade lite snabbt och hittade en länk om de fem smärtsammaste insektssticken.

lista.se/listor/de-5-mest-smartsamma-insektssticken-1150


309
239
Gogs:

ttbook.org/book/justin-o-schmidt-schmidt-sting-pain-index

Där kan ni lyssna på vad han har att säga om olika stick och bett


Medlem i SHF
273
341
Jubari:

Spännande tack :)


273
148
Flosker:

Var i Brazilien för några år sedan och dök i Riu xingu, då blev ann kommpis biten av en myra som sades vara en bullet ant. Han påstod att det gjorde ondare än att bli skallerorms biten. Bild på myran finns i bild biblioteket. Tvivlar det var en sådan men ändå. Jag testade inte att bli biten....

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild