Inredning av terrarium till B. smithi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

19
1
CipoltiXa:


Hej! 
Nu har jag fått hem min b smithi hona och barnen har döpt henne till kajza?
Har aldrig haft spindel förut så kom gärna med era synpunkter om hur jag har inrett terrariet. 


90
38
Fredrik85:
Tycker det ser bra ut, jag skulle dock försöka fylla upp med jord ända upp till kanten i fram, vilket gör att du kan höja ytterliggare lite i bakkant också. Skulle nog slängt in någon liten bit med grön plastväxt för det estetiska också, men det är mer för ögat än spindeln.

Mycket med torrt substrat, ett gömställe och vattenskål så brukar dom inte vara så kinkiga i övrigt.

Mvh Fredrik

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag grävde upp en tuva med torrtlite högre gräs och satte in till min spindel. Det är nu ett bra gömställe när det började sloka lite.

19
1
CipoltiXa:
Fredrik85 skrev:
Tycker det ser bra ut, jag skulle dock försöka fylla upp med jord ända upp till kanten i fram, vilket gör att du kan höja ytterliggare lite i bakkant också. Skulle nog slängt in någon liten bit med grön plastväxt för det estetiska också, men det är mer för ögat än spindeln.

Mycket med torrt substrat, ett gömställe och vattenskål så brukar dom inte vara så kinkiga i övrigt.

Mvh Fredrik


Tack för svar :) 
tänkte också göra bottenlagret lite tjockare men tänkte också att om spindeln vill gräva där så sätter det igen ventlilen . Eller tänker jag helt fel? Har en fundering kring luftfuktigheten , har sprejat på väggarna och det kommer upp till ca 65" men går sen sakta neråt igen o nu ligger det på 51" och har sprejat ett antal gånger idag. Lite grönt har jag tänkt på med men inte hunnit köpa det än. Fick med 10 st kackerlackor o de sa i affären att jag kunde lägga in allihopa i terrariet men tycker det verkar lite mycket så har bara lagt in 1 o resten är kvar i sin burk. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Tycker det är svårt med kackerlackor. Om jag inte släpper dem precis framför så springer de bara å gräver ner sig direkt! Ett tips är att täppa igen mellanrummen mellan taket och bakgrunden med tex blött papper (som torkar och stelnar). Har märkt att både syrsor och kackisar har klättrat upp och ligger där å trycker sen. 

19
1
CipoltiXa:
anniemalmros skrev:
Tycker det är svårt med kackerlackor. Om jag inte släpper dem precis framför så springer de bara å gräver ner sig direkt! Ett tips är att täppa igen mellanrummen mellan taket och bakgrunden med tex blött papper (som torkar och stelnar). Har märkt att både syrsor och kackisar har klättrat upp och ligger där å trycker sen. 


Tack för tipset :) Det är just det den har gjort, då ska jag fixa till det. 

1275
1724
Falk:
En adult Brachypelma smithi behöver inte äta mer en var annan eller var tredje vecka generellt sett så att lägga in flera kackerlackor i terrariumet visar på att butiken inte har koll. 
Hoppas att du fick papper på djuret! 

Annars så tycker jag att du har rätt tänk:-) 

90
38
Fredrik85:
Luftfuktighet behöver du inte tänka på sålänge du har fylld vattenskål. Du kan överfylla vattenskålen någon gång per vecka till varannan vecka istället för att spreja, mer än så behövs inte.

Det är möjligt att spindeln flyttar substrat så att det täcker ventilationen, men sålänge det inte täcker hela vägen så tror jag inte det är någon katastrof.

Mvh Fredrik

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jag har fått sätta plexiglas i ventilationen i taket i mitt externa för att inte terrariet ska torka ut för snabbt. Bara en idé om du har problem med att få rätt luftfuktighet.

Något som fungerar bra i matväg för mej sen är att jag har köpt gräshoppor. Har sedan tagit hem och fryst in dem. Sen ca varannan vecka tar jag fram en och tinar och ger till spindeln.
Den har ätit det utan problem, och då slipper du ha levande insekter hemma, samt du behöver inte bry dej om att du kanske har massor med foderdjur i burken som sprungit och gömt sej.
Äter inte spindeln inom en timme är det bara att plocka ut och kasta, för att sen försöka om en vecka eller två igen.

19
1
CipoltiXa:
Tack för tipset om plexiglaset :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild