UVB till Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:

Jag har förstått det som att UVB 10.0 är bästa lampan för skäggagam.

Men sen är det 2 olika lamor 13watt eller 26watt vad är det för skillnad mellan dem när det gäller UVB mängden?
är det att 26 wattaren når längre?
jag har 60cm från tak till golv men då lampan kommer sitta innuti terrariet blir det ca 50cm från marken. Är 26 watt lampan bättre då?

Någon som har tips på hur man kan göra ett lamp skydd till värmelampan på enklaste vis? Då även den kommer sitta i terrariet.


456
200
isdrake:

Bäst är egentligen kombinerad uv/värmelampa (bäst som i att det ger mest uv) av märket Solar raptor. 


22
1
AndreMoberg:

Som isdrake skrev, bästa är ju att skaffa en lampa som ger ifrån UVA/UVB samt värme i en och samma lampa, finns Solar Raptor och Solar Glo, själv använder jag Solar Glo 125W till min skäggis. Hänger i terrariet 35cm från solplatsen, finns skydd som man kan köpa till armaturerna på herperschoise. :)


190
13
hambergaren:

okej tack ska kola upp detta, blir lite enklare med båda delar i en och samma lampa.

125watt blir det inte väldigt varmt på solplatsen då?
jag kollade på en lampa på 75watt men kanske är lite för lågt. 
Jag har 150watt till min Boa och då är det 60-65cm från marken. Och det blir ca 40grader mitt under lampan.



22
1
AndreMoberg:

Skäggagam ska ha upp till 40 celsius på solplatsen och på den svala sidan minimum 25-27 celsius. 

Så 125W är rekommenderat att ha till värmeplatsen för Skäggagam.

Jag länkar lampa samt armatur som fungerar klockrent till skäggagamer, länkar nu de billigaste!

Armatur: www.herperschoise.se/product.html/glow-light-medium?category_id=17

Lampa: www.herperschoise.se/product.html/solar-glow-125-w?category_id=13

Som sagt, jag har dom sakerna till min skäggis, och jag har min lampa 35cm från solplatsen och uppnår 38-40 grader celsius! :)


190
13
hambergaren:

Okej tack, ska kolla länkarna :)


190
13
hambergaren:

Har den armaturen men har inte lykats få tag på något nät som passar till den. Imazo har till small och large av den armaturen. Ska dock in till zoobutiken då de beställde hem nät i large så skulle vi testa om det gick att lösa på något vis.

Har du värmeslinga/värmematta också? Har du helt nersläckt med både ljus och värme på natten?


22
1
AndreMoberg:

Jag har ingen värmematta. Jag har lampan på i 12 timmar nu om dagen, från 10 till 22.
Så efter klockan 22.00 är det bara lamp armaturen som skiner lite. :)

Sen om skäggagamen vill så gräver den ned sig i bottensubstratet för att skydda sig mot både värme och kyla. Har man ett långt terrarie kan man använda en liten värmematta om graderna längst bort är under 22 grader. Men annars är det lugnt utan värmematta. :)


190
13
hambergaren:

Okej låter bra det.
Har aldrig haft skäggagam tidigare,så kanske dum fråga, men de är ganska lugna som jag förstår det? hoppar de på lamparmaturen något? Tänker på att den blir ju rätt varm med.


22
1
AndreMoberg:

Dom är väldigt lugna, händer väl i början att dom går runt och slickar på inredningen för att bli van vid miljön. Men har aldrig vart med om att dom klättrar på lampan. Har du lampan hängandes 35-40cm från solplatsen så finns det ingen risk alls att skäggagamen når lampan. Sen känner skäggagamer av när det blir för varmt. Då flyttar dom bara på sig, så dom kommer inte gå jätte nära lampan. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild