Malaysia 2016, Mycket bilder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

139
363
Dwarfmonitors:

Hejsan hoppsan. 

För två veckor sedan så landade vi på flygplatsen på Langkawi. Nu är man hemma igen och har hunnit kolla igenom alla bilder. Vi hade tre stop i planerna från början; Langkawi, Bukit Larut och Cameron Highlands. Men det blev ytterligare ett; Bukit Fraser. 

Vi börjar med Langkawi. Första natten så bodde vi på Rainbow Lounge, ett enkelt hostel nära turistområden. Mysig utsikt men för lite djurliv. 

Första herpdagen spendarade vi i en nästan uttorkad djungelflod som ledde upp till Gunung Mat Cinchang. 

Första fyndet förrutom ett gäng skinkar som är snabba som oljad blixtar var den här. 

Bufo asper

 

Senare på kvällen så väg-cruisade vi upp för Gunung Raya och första djuret där blev den här lilla geckon. 

Cyrtodactylus quadrivirgatus

 

Sen blev det första ormen!

Elaphe flavolineata

 

Nästa dag skulle vi ut i mangrove-träsken och leta Trimeresurus purpureomaculatus, och vi hittade tre stycken individer. En hane och två honor!

 

Vi kom under torrsäsongen i Langkawi. Så det var satans så varmt och torrt. En dag gick vi och letade djur i gamla brunnar som var lite svalare och fuktigare, och gissa vem som gömde sig där?

Naja kaouthia

 

På kvällen gick vi samma flodbädd som tidigare dag. 

Varanus salvator

 

Rana raniceps

 

Bufo melanostictus

 

Efter en stund längs flodbädden så tog vi ytterligare en sväng på Gunung Raya. 

Gekko gecko

 

Cyrtodactylus pulchellus

 

Bungarus candidus

 

Lyckad kväll! Riktigt häftigt med krait!

Efter Rainbow lounge så bodde vi på Butterfly guesthouse. Kan skarpt rekommenderas! Här är två husgeckos från Butterfly. Gissningsvis Hemidactylus frenatus.

 

Lite middag innan ytterligare en tur på Gunung Mat Cinchang. 

Och det var en lyckad natt. Många grodor!

Förmodad Rana glandulosa, kan vara någon annan art. 

Limnonectes blythii

 

Leptobrachium smithi

 

Liten skink. Art?

Polypedates leucomystax

 

Fejervarya limnocharis

 

Rana erythraea

 

Två grodor som jag inte har lyckats artbestämma. 

Som vanligt på kvällarna tog vi en tur på Gunung Raya. 

Juvenil Cyrtodactylus pulchellus

 

Ahaetulla prasina

 

När kom tillbaka till vårat guesthouse så lät det något jävligt från tomten. Vi trodde att det var ägarens gäss som skrek. Det visade sig att den 1kvm stora trädgårds"dammen" var fylld med spelande Kaloula pulchra. 

 

Det var bilderna från Langkawi. Nästa stop och inlägg blir Bukit Larut. Laddar nog upp någon gång under dagen! Enjoy!

 


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Mycket fina bilder och fina djur, specielt n.kaouthia. Och kul att ni såg en del kraiter, dom är väldigt vackra i mitt tycke.

42
8
JonasC:
Härliga bilder. Funderar själv på att hoppa på flyget till Malaysia i sommar, har du någon favorit av ställerna du var vid? Finns det någon anledning att ni inte åkte till Taman negara?:)

139
363
Dwarfmonitors:

Tack för de uppmuntrande orden! Kände att det var dags att uppdatera den här tråden. 

Efter Langkawi så tog vi färjan till Penang. Vi hade hoppats på att få en dag herpande där. Men tyvärr så sög Penange överlag. Det är väldigt mycket stad och väldigt lite natur. Så vi sov i bilen på en parkering utanför det beryktade ormtemplet. På morgonen klockan 07.00 var vi uppe och fotade Tropidolaemus wagleri.

 

Efter besvikelsen Penang så tog vi bilen till Taiping, en lite stad på fastlandet som ligger precis vid Bukit Larut. Vilket var ett av herp-målen. Första natten så hittade vi bl.a. denna orm, Ptyas fusca. 

 

Och även ytterligare en Leptobrachium smithi, himla tuffa grodor. De hoppar inte iväg när man närmar sig, utan lägger sig platt och hoppas att man inte ska upptäcka dem. 

 

Här var vårt hotellrum och även utsikten från det i Taiping. 

 

Nästa dag knallade vi upp för Bukit Larut under dagen. Gav inte jättemycket i herptil-väg. Men helt klart trevligt ändå. Här står Patric och Joachim och fotar Draco sp.

 

Habitat:

 

Nätterna gav alltid mer. På natten hittade vi bl.a. dessa. 

Gonocephalus grandis

 

Ansonia malayana

 

Boiga dendrophila melanota, juvenil.

 

Och även den här lilla grodan, någon som vågar ge sig på att gissa art?

 

Bukit Larut var himla trevligt. Skulle gärna ha gett det några dagar till. Men nästa stop blev Cameron Highlands. Ska försöka ladda upp bilderna snart! Hoppas ni tycker det är kul att se!


139
363
Dwarfmonitors:

JonasC skrev:
Härliga bilder. Funderar själv på att hoppa på flyget till Malaysia i sommar, har du någon favorit av ställerna du var vid? Finns det någon anledning att ni inte åkte till Taman negara?:)


Sent svar! Men bättre sent än aldrig kanske. Tiden var egentligen det enda som hindrade. Vi var sugna på både Tioman och Royal State Belum också. Men man kan inte hinna med allt. Får bli en resa till!

Jag gillade verkligen Cameron Highlands. Fantastisk miljö och mycket tuffa djur. Lite dyrare att bo, då det är lite turistigt. Men helt klart värt ett stopp!


42
8
JonasC:
Dwarfmonitors skrev:


 

Sent svar! Men bättre sent än aldrig kanske. Tiden var egentligen det enda som hindrade. Vi var sugna på både Tioman och Royal State Belum också. Men man kan inte hinna med allt. Får bli en resa till!

Jag gillade verkligen Cameron Highlands. Fantastisk miljö och mycket tuffa djur. Lite dyrare att bo, då det är lite turistigt. Men helt klart värt ett stopp!


Mer härliga bilder, grymt! Ja det är svårt att hinna med allt när det finns så mycket fräcka ställen.

Bättre sent än aldrig absolut:) jag åker om en vecka, tänkte framförallt herpa under vattnet men blir nog till o kräla lite i skogen också.

Jag funderade på Penang då jag läste om den monstuösa närpythonen dom hittade där men slopar nog det då, och så ska jag överväga att ta mig till cameron highlands.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild