Ödleprojekt! Hjälp med beteende!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

126
64
Mikachu:

Nu har jag kommit till en del i crested gecko, correlophus ciliatus, projektet som handlar om deras beteende! 

Svara om du har läst någonting, lämna då gärna källan, om du har egna geckos, har kompisar eller på annat sätt har någon uppfattning om de här frågorna! Det är lika hjälpsamt att svara på en fråga som alla! :)

1. Hur är deras temperament, är dom sociala eller helt ohanterliga?

2. Vad har de för allmänt beteende? Är de oftast rädda, lugna eller annat? Har du märkt någon skillnad mellan hona och hane? 

3. Hur blir/gör geckon när den är irriterad, ska jaga,  när den blir ''glad'' eller rädd?

4. När och varför tappar geckon svansen? 

5. Vad har du för erfarenheter av ihopsättning av hona/hona, hona/hane eller hane/hane?

Om du har någon annan synpunkt eller annat som du har noterat så är det bara att skriva! Allt ska tas med! :) Tack på förhand för hjälpen med min forskning!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Var ett tag sen jag hade ögonfransgeckos, och kan inte svara på alla frågor. Har inte heller några källor :(

1. De jag har haft har inte varit direkt sociala. En hane jag hade var helt ohanterlig, och blev oerhört stressad om man försökte få ut honom ur terrariumet.

2. Jag tycker att många ödlor inklusive ögonfransgeckos kan bete sig väldigt stressat tills de faktiskt kommer utanför terrariumet. Det är mycket möjligt även att de är någorlunda lika stressade utanför, men de visar det inte lika tydligt.

3. Har inte jättemycket att säga här. När de jagar har de uppspända ögon och blir väldigt mycket mer livliga.

4. Aldrig hänt mig.

5. Hade aldrig mina ihopsatta.



Jag tycker beteende är väldigt svårt att förstå hos reptiler, och många har en väldig massa egna åsikter. Så var kritisk, inklusive mot mina svar. Ska bli spännande att se slutresultatet.


126
64
Mikachu:

Tack Anders! :) Ja, jag ska försöka att vara så kritisk jag kan, ska även titta på de större crested gecko sidorna vad de säger om dom, t ex Pangea reptiles och så..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild