Halogenlampor och värme.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

68
9
StaOlog:

Om man bygger små terrarium (ca 35cm i kvadrat) som ska placeras i en hylla utan luftspalt, blir det då för varmt om man använder sig av exempelvis en halogenspot av typen G4 på 12Volt 5Watt? Jag vill ju ha värme från spoten vilket man inte skulle få av tex en ledspot, eller? Jag vill inte steka djuren och inte heller elda upp huset.

Någon som har erfarenhet av spotar och värme?

Tanken var att använda mig av Ikeas Grundtal med 5-watts lampa ( www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50115782/ ), alternativt deras LED-spotar om de ger värme nog ( www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40171405/ ).

Ska tilläggas att det är insekter det är fråga om och inte alla sådana kräver så mycket värme.

 

Vore trevligt om någon vet! =)


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Är det inte lättare att dra en värmeslinga genom alla terrarier, om det är möjligt, och sätta samma form av icke-värmande belysning i samtliga terrarium och sen en termostat i ett utav dom. För troligtvis bör det ju bli ungefär samma temperaturer i alla terrarium, och du kan således styra hela värmeslingan och alla terrarium med hjälp av en termostat. Gäller ju dock att allihopa set likadana ut och det inte är för mycket yttre faktorer som påverkar vissa utav terrariumen på ena eller andra hållet.


68
9
StaOlog:

Skulle det kanske vara ja... men det blir lite dumt om jag vill kunna ta ut dem ett och ett. Det finns små fina värmemattor med iofs, typ 20x20 på några watt bara. Tanken med halogenspoten var med att de skulle kunna sola sig i värmen... vilket inte funkar så bra med LED.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

jag har en exoterra dual topp med stå halogenspottar i och den lysrampen har ju även en fläkt som suger ur värmen men det bli skapligt varmt under den, kan kolla lite mer nogrant imorgon om du vill 


102
1
dragster:

Du kan ju dra värmeslingan i hyllan o ställa terrana på den? Så kan du plocka ut dom som du vill  utan o störa installationen. 

Tänk på att du bör ha termostat både till slinga och matta. 

Lycka till:)


68
9
StaOlog:

Skulle fungera om jag körde glasbotten... men inte om det blir formplyfa. Ännu en faktor att ha med i mina små beräkningar... =/


102
1
dragster:

Sant sant.. mye o tänka på..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild