Leopardgecko bottenmatrial

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Felle77:

Hej! Jag bara undrar vad ni som har (haft) en leopardgecko har (hade) för bottenmatrial.


340
91
Copa:

Kör med råda sand blandat med ogödslat jord


91
8
Saraldor:

akvariesten och reptilbark, det fungera fint tycker vi...

 


5
0
Felle77:

Själv har jag sand en det dåligt.


150
13
Hillmans:

repti carpet matta, bark, stenar o tidninspapper här :)


225
4
ia_:

Tidningspapper har väl aldrig varit bra som underlag...
Det tål inte fukt något vidare, trycksvärtan är giftig och matrialet är sugande och torkar ut huden på djuret.

Enda gången veterinärer rekommenderar att använda någon form av papper som underlag är när djuret har parasiter.

Tänk så naturligt som möjligt, där djuret lever vilt. =)


150
13
Hillmans:

Veterinärer rekomenderar det.

varför? Leopardgeckos lever i torrare klimat, lätt att städa efter dom om du vet vart dom gör sina behov(dvs där lägger du tidningspapprerna, lägg nya när du ser att dom har gjort sina behov).

Carpet matta, bark, stenar. Ha dessa saker där dom inte gör sina behov, blir så mycket lättare att städa. Mer tid för djuret istället  ;)

 


225
4
ia_:

Happ. Efter en snabb sökning på internet, 2:a sökresultatet, från Mälardalens smådjurdjurklinik (veterinär) står inget om att man skall ha tidningspapper till leopardgeckos. Inte heller i veterinären.nu's skötselråd.

Det som däremot står är att de skall ha möjlighet att gräva. Vilket de inte kan göra i tidningspapper. Även L80 säger att grävande djur skall ges möjlighet att utföra sina naturliga behov och att de skall gå på matrial som efterliknar deras naturliga miljö.

Här är länken till ett skötselråd, skrivet av veterinär om någon vill läsa.
www.malarensmadjur.se/Skotselleopardgecko.htm


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

När jag hade leopardgeckos hade jag rådasand till vuxna och hushållspapper till unga.


9
0
VeronikaS:

Jag har min på bakplåtspapper och hushållspapper, men ska köpa reptilmatta så fort pengar rullar in. Grävmöjlighet får han från jorden i sin fuktlåda (gammal glasskartong). Det enda problem jag har märkt med papper som underlag är att det inte är speciellt snyggt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild