Nybörjarorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

306
101
thatreptileguy:
Japp som rubriken lyder.
Söker efter en bra nybörjarorm.
:)

417
249
KANDARBA:
Majsormar är lysande nybörjarormar.

306
101
thatreptileguy:
KANDARBA skrev:
Majsormar är lysande nybörjarormar. 


Okej men skulle en kungspyton vara bra som en första orm?

590
365
SweBoa:
Du får svar genom att läsa på, om ormar

306
101
thatreptileguy:
SweBoa skrev:
Du får svar genom att läsa på, om ormar

Okej                    






590
365
SweBoa:
Men absolut så är kungspyton, majsorm, även Boa constrictor imperator, bra nybörjarormar

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Bästa nybörjarormen är ormen du är intresserad av, de kommer göra att du fastnar för hobbyn och ge dig en vilja att fortsätta utvecklas. Skaffar du majsorm för att den anses vara nybörjarorm, men du kanske finner den tråkig eller ointressant på något vis så är de lätt hänt att man lägger ner hobbyn.

Alla ormar är egentligen relativt lätta att sköta, dock rekommenderar jag INTE att du skaffar en orm som blir enorm om du inte har någon ormvana alls och absolut inte giftorm. 

417
249
KANDARBA:
Dom roligaste ormarna jag har och har haft är klättersnokar. Aktiva på dagarna och mycket fart dom. Dock så är dom inte så lämpliga att plocka ut för att gå runt och hålla. Men intressanta i terrarierna. 

375
251
Doxster:
Jubari har gett dig det bästa svaret, ditt intresse avgör! Fastnat för pytonormar, då ska du ha en pytonorm. Fastnat för boaormar, då ska du ha en boa. Etc etc.

När du väl har tittat runt tillräckligt och du känner att något tänds till inom dig för en viss art, då har du hittat rätt. När du väl har hittat rätt är det dags att gräva ner dig i den arten ordentligt och avgöra om den verkligen är rätt.

Är det en art som är notoriskt skitarg, Klarar du det?
Är det en art som har väldigt specifika krav på terrarium, klarar du det och investeringen det kräver?
Är det en art som blir väldigt stor, klarar du det och har du plats för ett så stort terrarie?

Det finns mycket att tänka på, ett påläst och utbildat val kommer göra din entré i terrarievärlden väldigt mycket lättare och betydligt behagligare. Och när du stöter på ett problem du inte reder ut, vilket händer, då finns vi här (dock är det lite av kutym att man forskar först själv innan man pumpar ut frågor).

Lycka till!

93
72
RainbowVess:

Många bra svar och inget är självklart! Mitt förslag är att tänka på vad du vill med ormen; Det finns ormar som är synliga på dagen och de som näst intill aldrig syns på dagen, det finns ormar som inte är lämpliga att hantera mycket och det finns de som kan hanteras mer!

När ormintresset fastnade för mig efter min nattaktiva boa så letade jag efter dagaktiva ormar och sökte just på det, finns mycket information att hitta inom forumet och på google.

I framtiden skulle jag gärna se Vibera Berus hemma men ska ha lite erfarenhet kring ormar först (även fast det inte är världens farligaste orm).


Du kan gå in på Bilder här ovanför och gå igenom ormar du finner intressanta, läs på om alla dem och avgör vilken som har de egenskaper du önskar.

Jag hittade t.ex. Sanzinia madagascariensis, inte direkt en vanlig art men efter lite sökningar så verkar det vara en väldigt bra första orm, enda nackdelen är att ovanligheten gör den dyrare än de flesta KP och majsormar som finns ute på marknaden :P

Lycka till och hoppas du hittar nått som du fastnar för :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild