Regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

120
59
xTheod:

jag ska till att köpa regnsystem men vet inte vilket jag ska köpa, skulle vara kul om ni skrev vilket ni har och för och nackdelar :) är inne på dusks regnsystem men vet inte hur det blir


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har ett exoterra monsoon rs400.

Det har strulat någon enstaka gång efter att den råkat gå torr. 

Jag har dock inget att jämföra med, så vet inte hur bra kvalitén på den är. Men fördelarna som jag kan se hos denna är:
* Man lätt kan se när det behövs fyllas på vatten eftersom den är genomskinlig.
* Man kan lätt skruva upp en öppning för att fylla på vatten utan att behöva öppna upp hela och krångla. 
* Man kan ställa in hur länge den ska spraya och hur ofta. 

Köpte även med en fjärrkontroll för att kunna styra systemet, men då detta går på IR och mitt regnsystem står inuti ett skåp så behöver man öppna dörrarna för att det ska fungera. Med andra ord är fjärrkontrollen helt meningslös.

Jag tycker exo-terra brukar ha rätt smarta lösningar på saker, men kvalitén kan variera rätt mycket.


120
59
xTheod:

Okej men Monsoon vågar jag nog inte köpa då Magnus på herpers choise slutat sälja dom pga av så mycket problem med dom tyvär. Var inne på den först för då är timer och allt i men som sagt många som haft problem. Du kanske fick ett bra exemplar då :) men lutar åt dusks tropical så kan man ha en transparent dunk så ser man vattnet när det börjar ta slut :p 

men är det fin dimma ifrån dysorna ?


741
681
Binks:

Jag passar på att klämma in en fråga. 

Hur ofta och hur gör man rent systemet från kalk?

Med tanken på hur fort de syns på glas när de kommer kalkvatten så borde systemet kalka ihop efter nån månad?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Okej, det visste jag inte. Men är nog säkrast som du säger då.

Det är inte någon dimma som du får med en fogger, åtminstone inte i mina.

Binks:
Vad jag vet ska man helst köra med destillerat vatten. Jag har dock kört med helt vanligt eftersom jag är lat. Hur länge systemet fungerar innan det faktiskt korkar igen är en bra fråga, men det verkar fungera för mig fortfarande, och jag har haft mitt sen i somras.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

bör nog ta ganska lång tid innan det kalkar igen helt, men det beror ju helt på hur mycket kalk ni har i vattnet där ni bor, men som jag alltid brukar tjata om så är ju osmosvatten ett bra allternativ då det tar bort kalk och diverse andra tillsatser vi har i dricksvattnet 


120
59
xTheod:

Om man inte har råd med osmosfilter då, vart kan man få tag på det? Micke på dusk regnat regnvatten funkade men är det inte massa avgaser i det ?


160
91
turboadde:

Jag tror regnvatten är det bästa och billigaste. Men bor man inte i villa kanske det inte är så lätt att få tag på.

Det lättaste är ju en osmos annars. Dom finns med så fina kopplingar som man bara sätter på kranen nu med. Kör själv med osmos och det funkar väldigt bra. Fast jag kör ju vatten till mitt saltvattensakvarium varje vecka så det är en väldigt liten del som går till terrarierna hehe.

Jag kan rekomendera den här sidan för köp av bra och ganska billiga osmos. rent-postevand.dk/

Sidan e lite krånglig att förstå i början med alla tillval och så men de finns ju support med så ;)  

 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

det kostar runt 1000-1500 för ett skaplig har jag för mig och det är det väl värt, regnvatten är väl det bästa ekonomiskt sett iaf, men det kan nog vara en hel del avgaser i det. 


741
681
Binks:

River igång i en någon månad gammal tråd då jag är i startgroparna för att köpa mig ett begagnat regnsystem som en ska slänga ihop åt mig.


De jag undrar är hur ni har fixat så ljudnivån ska sänkas då de flesta låter en del har jag hört?

Sen undrar jag om de är stor skillnad på dysor eller om de är ganska samma allt som finns?

Kör ni vanligt kranvatten, regnvatten eller eget filtrerat vatten?

Vilken typ av timer och tidsinterval kör ni med för att hålla en jämn fuktighet utan mögel och annat skit?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild