Zamioculcas, garderobsblomma, hos majsorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
7
VictoriaLundberg:
Och hur ser det ut i övrigt med levande växter till majsormar, tål de allt? Vad ska jag passa mig för?

141
35
GeckoLover99:
Jag har zamikalla till mina fransar och tycker det är en väldigt bra växt; tålig för klättring(/hoppande på), gör sig bra i utseende och kräver inte så mycket skötsel heller ;)
bara spola av ett par gånger och låt den stå några dagar så är den klar för att flytta in :)

417
249
KANDARBA:
Majsormar river allt i stort sätt så det finns väl inget direkt lämpligt åt dom. 

Lättast är faktiskt att ha en gren. Plast växter, kan även Linda plast växterna runt grenar etc. 
Man kan köpa murgröna i plast som är 2 meter lång och den går linda en bra bit annars. 

Vet att du frågade efter riktiga. Och hittills har mina förstört allting. 


2966
1645
Hoggaforfan:
Ormarna tål nog det mesta, det är värre för växterna. :-P
Gullranka brukar klara ganska mycket

412
419
Hadara:

Tycker absolut att man kan och ska ha levande växter till ormar :) Och garderobsblomma är en tålig växt :) Jag har alltid haft växter till ormar och tycker de inte förstörs så mycket om man sätter in rätt sorters växter. 


20
7
VictoriaLundberg:
Jo jag har märkt att de tycker om att gräva ner sig i jorden till plantan är helt förstörd... Har redan massa murgöna lindat och hängt så tyckte det kunde vara kul med något annat. Jag får prova helt enkelt!

412
419
Hadara:
Man kan ju ha kvar växterna i krukorna :)

953
1840
peter54:
Det är väl alla ormägares dröm att ha levande växter i terrarierna, men det fungerar sällan. Större ormar lägger sig på växterna tills det bara är grönt "snor" kvar av dem. Mindre ormar går ner i krukan och välter ur jordklumpen. Under mina 45 år i hobbyn har jag bara lyckats med levande växter hos strumpebandssnokar, ingen annan typ av orm.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag har levande växter i ALLA mina terrarier och det fungerar bra dom flesta dagarna :) Jag har bara olika arter av pytonormar så det är inga små ormar. Jag är dålig på växternas namn men har säkert ett 15-tal olika sorter i terrarierna. Jag har provat mig fram grnom åren vad som funkar, ibland får man flytta om lite och nångång ibland har det hänt att ormarna förstört en växt men det är faktiskt väldigt sällan om man ser till antalet pytonormar och växter jag äger :)

Jag tycker absolut man kan ha levande växter till ormar, dessutom är dom bra för luftkvaliten i burken och inte minst så ser det ju väldigt trevligt ut med gröna terrarier :) Man får räkna med lite jobb om man jämför med plastväxter men det är det värt! I några burkar blandar jag plast och levande växter. Sen får man ju ställa växterna "lite smart" i terrariet också.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild