Rutpyton äter inte råtta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

62
31
kreatur:

Hej. har en rutpyton ca 2år och skulle igår övergå till råtta.. men ormen verkar rädd för råttan ? Något tips på hur jag kan göra? 


mvh:daniel


1275
1724
Falk:
Matar du med levande eller dött?

62
31
kreatur:
Falk skrev:
Matar du med levande eller dött?

dött. aldrig haft problem med att mata med fryst innan

28
57
Anathema218:
Prova att presentera råttan med rumpan först. Och värm den ihop med möss om det är det han är van vid att äta. 

Medlem i GHF
99
204
Daniel81:
Skölj av råttan ordentligt i vatten så att en del av råttlukten försvinner och gnugga sedan en upptinad mus eller kyckling (eller vad du nu matar med i vanliga fall) mot råttan.  Låt ormen vara utan mat i några veckor innan du testar så att den blir riktig hungrig.... Värm också upp bytena ordentligt innan du testar... Kan vara värt ett försök.

62
31
kreatur:
Daniel81 skrev:
Skölj av råttan ordentligt i vatten så att en del av råttlukten försvinner och gnugga sedan en upptinad mus eller kyckling (eller vad du nu matar med i vanliga fall) mot råttan.  Låt ormen vara utan mat i några veckor innan du testar så att den blir riktig hungrig.... Värm också upp bytena ordentligt innan du testar... Kan vara värt ett försök.

ska testas! tack så mycket

42
8
JonasC:
Är råttan större än det du matat med tidigare? Prova med en liten, kanske ännu mindre än vad du matat med tidigare, funkade för min ena djungel.

1275
1724
Falk:
Jag tror att du inte behöver göra någonting förutom att vänta någon väcka längre än normalt.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag har en del erfarenhet av detta problem, du har redan fått bra råd i tråden så prova dom. Däremot är vissa individer enormt krångliga att få över på annat foder än dom är vana vid medans andra byter bytesdjur utan problem. 

Med risk för att upprepa några tips, men se till att din rutpyton är rejält hungrig när du provar mata nästa gång. Du kan gott vänta en månad eller ännu längre förutsatt att hullet är normalt. Prova med små råttor och gnugga in den rejält med det foder den är van att äta. Ofta går det att få över dom på andra bytesdjur men det kan vara tålamodskrävande med vissa ormar! 

Personligen startar jag alla mina nykläckta pytonormar på råttor då möss ändå är för smått för detta släkte, med vissa undantag såklart. 

I vissa fall fungerar det att skarva på en råtta på det bytesdjur den är van vid, efter att ha gjort så en eller ett par gånger känner ormen igen råttlukten och börjar äta på egen hand. Finns flera knep att ta till men det absolut bästa är att vänta ut ormen i många veckor utan mat.

Lycka till :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild